שאל את הרב

צדקה-המשךךך

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/01/10 16:11 כט בטבת התשע

שאלה

בס``ד

שלום לכבוד הרב

בזמן הבחירות המקומיות בעיר נתיבות הייתי צריכה לעבוד אצל אחד המתמודדים ולפני הייתה לי מחשבה שאני אשים כסף בקופת בצדקה בבית עלמין (אני לא ממש זוכרת את זה,אני מספרת בערך לפי מה שאני זוכרת אני לא יודעת אם הפרטים מדוייקים)ואז הבנתי שבבחירות משלמים סכום של כסף ואז אני זוכרת שהייתה לי מחשבה שאני אשים 100 ש``ח בקופת צדקה בבית עלמין ואז אחרי הבחירות בכלל לא שילמו לנו כלום.ואז לא היה לי כסף לשים בקופה. ואז בזמן אחר הייתה לי מחשבה כזאת שאני לא אלך לבית עלמין עד שאני אשים את הכסף בקופת צדקה בבית עלמין או עד שאני אעשה התרת נדרים. והיה תיקון של הרב איפרגן ולא הלכתי בגלל המחשבה או ההחלטה שהייתה לי שאני לא אלך לבית עלמין עד שאני אשים את הכסף או עד שאני אעשה התרת נדרים. וגם היה באיזה ראש חודש נראה לי שההורים שלי שאלו אותי אם אני רוצה ללכגת איתם לבית עלמין לקבר של סבא שלי ז``ל ולהדליק נר וזה..ואז אמרתי להם לא גם מאותה סיבה. ולפני הגיוס שלי חברה שלי אמרה לי רוצה נלך לבאבא סאלי לפני הגיוס שלך ואמרתי לה נראה והמצאתי כל מיני סיבות.ולפני זה אני וחברות שלי היינו הולכות לפעמים לבאבא סאלי להתפלל וגם לבית עלמין לקרוא תהילים ולהדליק נרות. כבוד הרב חשוב לי להדגיש שעכשיו יש לי כסף משלי ורציתי לשאול אם לדבר כזה אני יכולה או צריכה לעות התרת נדריםאו פשוט אני אשים 100 ש``ח מהכסף שלי ואשים בקופת צדקה בבית עלמין ואז אני אוכל ללכת לשם ויתבטל הנדר? ואני אוכל ללכת לבאבא סאלי להתפלל? גם החודש יש לסבתא שלי אזכרה ואני צריכה לקחת חופש מהצבא כדי ללכת לאזכרה ואני כן רוצה ללכת מה אני צריכה לעשותת???? וגם לסבא שלי עוד מעט יש אזכרה. כבוד הרב בבקשה תגיד לי מה עליי לעשות ! תודה רבה,שבת שלום וחג שמח!

כבוד הרב לפני שבועיים בערך הייתה לסבתא שלי אזכרה ועשינו אותה אצלנו בבית ואמרתי שאני צריכה להוציא כסף מהבנק(בשביל לשים את ה-100 ש"ח בקופת צדקה בבית עלמין)ובסוף לא הלכתי ואז ביום של האכרה תכננתי ללכת לבנק ובסוף גם לא הלכתי ואז לא הלכתי לבית עלמין כי לא יצא לי ללכת לבנק ולהוציא כסף בשביל לשם בקופה ואז הרגשתי עם זה ממש רע..והייתה לי מחשבה שאני אלך יום שישי של אותו השבוע לבית עלמין לשים שם את הכסף בסוף גם לא הלכתי..ואז אמרתי אני אשים את הכסף באזכרה של סבא שלי

ואז אמרתי באזכרה של סבא שלי שזה י

תשובה

בס"ד
שלום רב,
כבר הרב הקודם הסביר לך שאם שמת את הכסף לקופה הנדר התמלא. לכן עכשיו את נקיה מכל התחיבות.
את יכולה ללכת לבית העלמין בלי לחשוש.
עם זאת כדאי ללכת גם למקומות של חיים, בעקר לבית הכנסת, להתפלל ולומר תהילים. רצוי ללכת גם לשעורי תורה. חשוב מאוד לעשות גם מעשים של חסד עם אנשים חיים - לבקר ולתמוך בחולים ובקשישים. לבקר את הזקנים במשפחה או בשכונה, לעזור להם בנקיון או בקניות.
יש המון דברים חשובים וטובים לעשות ולא צריך להיות יותד מדי בבית הקברות.

אם תקראי את השאלה שלך תראי בעצמך שהבעיה העקרית שלך היא שקבלת על עצמך התחייבות ואחר כך הדבר הטריד ובלבל אותך מאוד.

לכן הלקח הוא לא לקבל על עצמך שום התחייבות. בכל משפט שיש בו אפשרות של התחיבות תגידי "בלי נדר". בכלל תרגילי את עצמך לומר כל הזמן "בלי נדר".

את המעשים הטובים שלך תעשי כאשר תוכלי. אם אין לך כסף ואת לא נמצאת על יד קופה אל תתחיבי לשום דבר. אם יש לך כסף ואת נמצאת על יד קופה עכשיו תקחי את הסכום שאת רוצה ותשימי בקופה.

באשר לשני ביקורים בקבר אחד - זה אסור רק באותו יום, אבל אם זה בשני ימים שונים בשבוע אין בעיה.

אם יוצא לך לכתוב משהו בטעות, זה סתם טעות כתיבה ואין לכך שום משמעות.

כתבות נוספות