שאל את הרב

צביעת אוכלין בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 05/08/02 16:35 כז באב התשסב

שאלה

האם בהוספת תבלין ע"ג תבשיל או סלט, לקישוט יש משום איסור צביעה בשבת? ומה הדין בעניין זה לגבי שתיה חמה?

תשובה

א. מותר ליתן כרכום לתוך תבשיל, ואין בזה איסור צובע, כיון שאין צביעה באוכלין. אולם כתב בנשמת אדם, שצריך להזהר שכל כוונתו תהיה לטעם, והצבע ממילא בא. אם כוונתו לצביעה - אסור.

ב. לכן, בעת שמכינים כוס תה או קפה בשבת, יש שפסקו (משנ"ב שיח,לט) לערות תחילה מים חמים לתוך הכוס הריקה, ורק אחר כך להכניס לתוך את תמצית התה או הקפה. אין הדבר אסור משום שצובע את המים, כיון שהכלל הוא: "אין צביעה באוכלין".

ג. ועדיין יש מקום לחשש, כיון שיש שפסקו (גינת ורדים), שאמנם אין צביעה באוכלין, אבל יש צביעה במשקין. לשיטה זו (לה חששו רב-פעלים, בן-איש-חי, וכן משנה-ברורה) יש ליצוק את המים מכלי שני על תמצית שהונחה עוד קודם בכלי השלישי.

ד. אכן, גם לשיטות אלה מותר לתבל מרק בכרכום או בפלפל אדום, כיון שבמרק יש אוכל, ואין הוא נחשב למשקה שצביעתו אסורה בשבת.

ה. לכל הדעות, אין לשים בתוך כוס קפה או תמצית תה ולערות לתוכה מים ישר מהמיחם. לדעת הרבה פוסקים הדבר אסור מדאורייתא.

ו. כשמכינים משקה קר עם תמצית טעם (כגון: מיץ פטל), ראוי לצאת כל הדעות ולערות את המים על התמצית, ולא להיפך – כדי לא להיחשב כצובע.

כתבות נוספות