שאל את הרב

פתיל תכלת

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 17/09/02 23:47 יא בתשרי התשסג

שאלה

בס"ד

לכבוד הרב שלום

רציתי לשאול בעניין הלכות פתיל תכלת (קראתי מאמר בתחומיןשל ישראל זיידרמן שבו הוא מצביע על הצבע שיוצא מארגמון קהה הקוצים כצבע המקורי קרוב לוודאי)

א. אם הצבע הוא לבסוף הצבע הלא מקורי האם יש בעיה ללכת אתו?

ב. האם יש עניין של התגאות על הדורות ראשונים?

ג.האם ישנם עוד אילו בעיות אתו?

(אם ישנם דעות חלוקות אם אפשר בבקשה לציין את שמות החולקים)

בתודה מראש וגמר טוב

תשובה

ב"ה
אריק שלום.


יש ספר שכתב הרב מנחם בורשטיין "התכלת" ובו פירוט על חקירות ומחקרים בנושא התכלת מאז ועד ימינו אנו. ניתן להשיג את הספר בחנויות הספרים וכן בטל' מס' 02-6515050.

בזוהר הקדוש (א' קכ"א) ובמסכת חולין דף פט'. נאמר: "תכלת דומה לים וים דומה לרקיע ורקיע לאבן ספיר ואבן ספיר לכסא הכבוד" כלומר התכלת שאנו מצווים עליה בתורה "ונתנו על ציצית הכנף פתיל תכלת" אמורה להזכיר לנו את הרקיע… אך כאן נשאלת השאלה: צבע הים הוא לא תכלת? צבע הרקיע הוא לא תכלת?
שמעתי הסבר לכך שצבע התכלת מהווה גבול דק מאוד בין דמיון למציאות. כשאתה עומד רחוק מהים, הים נראה לך כתכלת, אך כשאתה מתקרב זה לא תכלת, זה שקוף. עבודת ה' היא לא דמיון - היא מציאות! היא מציאות אלוקים אמיתית ללא דמיון. ולכן על כנף הציצית שמים פתיל תכלת לרמז לנו לבל נחיה במציאות של אשליות רבות, של דמיון, וכך ניתן לבטא את התכלית – לחוש את האמת ולהרגיש את נועם הקרבה לה' במציאות חיינו בעולם.

עיין גם ב:
https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=11279


בברכה,
עוזיאל


כתבות נוספות