שאל את הרב

פרשת וישלח: איך אפשר להתמודד בלי להתייאש בכל פעם מחדש?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 19/11/21 15:37 טו בכסלו התשפב

שאלה

יעקב ממשיך להיתקל בקשיים, ואפילו באיום קיומי. הוא בסך הכל רצה להגיע הביתה בשלום עם משפחתו, ועכשיו נופל לו על הראש אחיו המעצבן עשיו, עם הכנופיה החמושה שלו. וזה מביא גם אותנו לשאול: כמה עוד אפשר?? כמה צרות אפשר לספוג לפני שנשברים? המצב הביטחוני, קורונה, יוקר המחיה... מה הסוד של יעקב? איך הוא מחזיק מעמד?

תשובה

הפרשנים מסבירים שליעקב הייתה אסטרטגיה: "דורון, תפילה ומלחמה". ראשית שלח מתנות פיוס לאחיו, מחווה דיפלומטית מעודנת במטרה לרכך את המהלומה ולהרגיע את היצרים האלימים. לאחר מכן פנה לקב"ה בתפילה יסודית, בבקשה לקבל עזרה והגנה במצב המלחיץ הזה: משפחה אחת מול 400 לוחמים מיומנים וקשוחים. כמו שאומר הביטוי: "חביבי, כדאי שתתחיל להתפלל"... בשלב השלישי יעקב מתכונן לעימות: מפצל את משפחתו לשניים, ומסתיר את החלשים והחשובים ביותר כדי שיקבלו הגנה מקסימלית.

לרובנו אין קרובי משפחה נוראיים כמו עשיו (טוב, בעצם...), אבל כולנו יכולים ללמוד משהו מהטקטיקה של יעקב, ולעשות בה שימוש בהתמודדויות היום יום שלנו.

1. דורון: אופטימיות זהירה. לפעמים כשאנחנו תחת לחץ, מאוימים ופגועים, הדם עולה לראש ומתחשק לנו להסתער על הבעיה באמוק, "בלי חשבון". אבל יש המון מצבים שבהם שווה לקחת כמה נשימות, ולשקול לא רק את התסריט הגרוע ביותר, אלא גם תסריטים אחרים שיכולים לקרות. לפעמים גישה חיובית ועדינה יכולה לעבוד.

2. תפילה: לכוון במדויק אל היעד. צרות ובעיות יכולות להסיט אותנו מהמסלול הטבעי שלנו. התפילה משמעותה לשמור את המטרה המרכזית שלנו על הכוונת. להזכיר לעצמנו את התמונה הגדולה: מה היינו רוצים שיקרה, מה הכוונה הכי מהותית שלנו. כשיש לנו כוונה צלולה ומרוכזת, קל יותר למצוא פתרונות. היבט נוסף של התפילה הוא בקשת עזרה. זאת לא בושה, אלא ביטוי של עוצמה. בקשת העזרה גם עוזרת לנו לדייק את הרצון שלנו: מה אנחנו צריכים, מה היינו רוצים שיקרה, כיצד זה מועיל וטוב לנו ולאחרים? גם בשיחות אצלנו במוקד חברים מקשיבים, יש הזדמנות מצוינת לדייק את הצורך, אל מול קושי שמבלבל ומציק. כשיש כוונה ברורה, קל יותר לתכנן את דרכי ההתמודדות, ולקבל עזרה שמגיעה לנו.

3. מלחמה: להתייצב אל מול הקושי. הנטייה להשתיק ולהדחיק את הבעיות היא טבעית ואנושית. יעקב מצליח להתעלות באומץ מעל ההכחשה, להודות בקיומה של הבעיה, ולהתמודד מולה בנחישות. זאת עמדה נפשית שיש בה המון עוצמה, והיא יכולה לסייע לכולנו. וגם כאן - לא חייבים לעשות את זה לבד! יש משפחה, יש חברים, יש אנשי מקצוע, וכמובן גם מוקד יעיל ושימושי - חברים מקשיבים!

תמיד יהיו לנו קשיים. תמיד יקרה משהו שישבש לנו את השגרה. השאלה היחידה היא: האם נתחמק ממנו, נתעלם, נדחה את הקץ, ונישאר לבד - או שניקח נשימה, נתכנן תכנית, נקבל עזרה, ונתמודד עם מה שקורה.

שמו השני של יעקב הוא ישראל, והעם היהודי קרוי על שמו: עם ישראל. לכולנו יש את היכולת לאמץ את דרכי ההתמודדות של יעקב, ולהצליח לא פחות ממנו. אתם מוזמנים לדבר איתנו על ההתמודדות שלכם בכל ערב, בכוכבית 8298.

שבת שלום!

אוהד שקלים

מנהל מוקד חברים מקשיבים - OU ישראל למתבגרים והורים

כתבות נוספות