שאל את הרב

פרידה

הרב אבנר פורת הרב אבנר פורת 29/11/18 22:51 כא בכסלו התשעט

שאלה

כבוד הרב שלום,

הייתי עכשיו בקשר זוגי במשך שנה עם בחור שאני מכירה 8 שנים, אני אוהבת אותו ברמה שקשה לי להסביר במילים, בהרגשה שלי גם הוא אוהב אבל לא ברמה שלי, היו לנו 2 פרידות, שתיהן נבעו מכך שהוא נורא מבולבל ולא סגור על עצמו, בשתיהן סלחתי לו ונתתי לו עוד הזדמנות, לאחרונה הוא התחיל להתקרב נורא לדת, באופן נורא מהיר, אנחנו לא שמרנו נגיעה, פתאום החליט שהוא מבולבל וזה הוביל לפרישה, אחכ הבנתי שהוא ביקש סימן מהשמיים אם זה לא טוב שאנחנו לא שומרים נגיעה וקיבל סימן וזה הכניס אותו לבלבול, לא היה לי בעיה לשמור איתו נגיעה כי האהבה שלי אליו הייתה הרבה מעבר, אבל הוא אמר שהוא צריך להתרחק ולהרגיע את היצר שלו.. השאלה הראשונה שלי היא, האם זה תקין ובריא איך שהוא מתנהג או שזה מראה על חוסר יציבות נפשית? השאלה השנייה, הקשר שלי ושלו הרגיש ממש מכוון משמיים ותמיד הרגשתי שהוא האחד שלי, ואיך שהוא התקרב לדת הקשר נהרס, האם יש לזה הסבר הלכתי? השאלה השלישית היא, איך אני יכולה להתגבר עליו? איך אני אשכח אותו? אני מרגישה שהלב שלי "מת", אני לא נירדמת בלילה, יש לי התקפי חרדה, אני לא מסוגלת לחשוב שתיהיה לו מישהי אחרת ואני לא מסוגלת להעביר את היום בלעדיו. חייבת לציין שאני מאמינה שיש בורא לעולם אבל אין לי קשר רוחני לדת ויש לי שאלה שמטרידה אותי ולא קשורה לנושא, למה העונש על שמירת שבת הוא ככ חמור כאילו עשית עבירה קשה של בן אדם לחברו? אני בן אדם שמאוד אוהב לנסות להיות יותר טוב מיום ליום לוקחים מצוות של בן אדם לחברו, וקשה לי להאמין שהם אדם טוב לאחר פטירתו ילך לגיהנום כי לא שמר שבת, אשמח לשמוע טעמים בשמירת השבת, תודה רבה!

תשובה

שלום

א. אני חושב שההתנהגות שלו היא לא חריגה. מכיון שהוא הגיע למקום של שמירת התורה והמצוות, היכולת לשמור על קשר שהיה בעוצמה רגשית במשך שנים, בלי להתחתן ובלי לעבור על ההלכה, זה דבר קשה מאוד, וגם לא נכון על פי התורה. ברור שגם שבתקופה שהוא שבה הוא חווה שינויים משמעותיים בעולם הפנימי שלו, יש סימני שאלה על מה שהיה ברור עד עכשיו.

ב. זה לא עניין של הסבר הלכתי, אלא הסבר רגשי, כפי שכתבתי לעיל.

ג. זו אכן מציאות קשה ולא פשוטה בכלל. במקום שבו את נמצאת כעת, זה נראה כמו בור עמוק שאין ממנו ולא יהיה ממנו מוצא. אני חושב שאת צריכה זמן בשביל לעכל את המציאות הנוכחית, ואולי אם לא תצליחי להתמודד לבד, נכון יהיה לפנות לגורם שמתמה בטיפול בתחום הרגשי, בכדי שיסייע לך להתמודד.

ד. תורת ישראל מורכבת כידוע גם ממצוות ועבירות שבין אדם למקום וגם ממצוות ועבירות שבין אדם לחבירו.

המצוות והעבירות שבין אדם למקום אינן פחותות או קלות מאלו שבין אדם לחבירו. חלקן נוגעות לעיקרי האמונה ולדברים הכי בסיסיים בתורה, ועל כן גם חומרתן.

עניין השבת הוא כמובן נושא רחב, אבל השבת היא בהחלט דבר בסיסי ויסודי בתורה (ולכן היא מופיעה בעשרת הדיברות), והיא קשורה לאמונה בכך שהעולם נברא על ידי הבורא.

יש להדגיש שהעונשים החמורים שנאמרו בתורה בכלל, בין אלו שבידי שמים ובין אלו שבידי אדם (בית דין) הם במקרה שאדם עבר את העבירה במזיד ובכוונה (ולפעמים עוד תנאים נדרשים). כאשר מדובר בעבירה בשוגג (מחוסר מודעות או שכחה) זו רמה אחרת לגמרי, שאמנם מצריכה גם סוג של כפרה, אבל ממש לא ברמה שהזכרת.

כל טוב

כתבות נוספות