שאל את הרב

פסח-קטניות

חדשות כיפה הרב משה כ''ץ 25/02/02 04:41 יג באדר התשסב

שאלה

אם אשכנזי אוכל בפסח קטניות האם הוא עבר עברה? האם הוא חייב כרת?

תשובה

שלום אסתי
חמץ

האוכל כזית חמץ בפסח במזיד חייב כרת, שנאמר: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה הנפש ההיא מישראל" (שמות י"ב ט"ו). ואם התרו בו למלקות - חייב מלקות. ובשוגג חייב חטאת.
אדם אינו מתחייב עד שיאכל כזית חמץ. אדם שאכל פחות מכזית חמץ, אע"פ שאינו חייב עליו, עבר איסור מן התורה, שנאמר: "ולא יאכל חמץ" (שמות י"ג ג').

וכל זה אינו אלא מחץ מחמשת מיני דגן: חיטה, שעורה, שיבולת שועל, כוסמין (לא כוסמת) ושיפון. אבל קטניות - אין בהם משום חמץ. ואפילו אם אדם לש קמח של קטניות (כגון קמח אורז) והקמח תפח כמו בצק ואכלהו - אינו חייב. וזה אינו חימוץ אלא נקרא סרחון.

אע"פ שהקטניות לא מחמיצות כתבו חלק מן הראשונים שנהגו העולם מימי חכמים קדמונים שלא לאוכלם בפסח, לא משום חימוץ אלא משום גזרה. (עיין בית-יוסף או"ח סימן תנ"ג)
וכך פסק הרמ"א בשו"ע או"ח סימן תנ"ג: "ויש אסורים (קטניות) והמנהג באשכנז להחמיר ואין לשנות".
וכתב על כך במשנה ברורה ס"ק ו': "וטעם חומרא זו משום שלפעמים תבואה מעורב במיני קטניות וא"א לברר יפה ואתי לידי חמוץ כשיאפם או יבשלם ועוד שכמה פעמים טוחנים האורז ושאר מיני קטניות לקמח וכמה פעמים אופין ג"כ מהם לחם ואיכא הדיוטים ועמי הארץ טובא שלא יבחינו בין קמח זה לקמח של מיני דגן ובין פת לפת של מיני דגן ואתי לאקולי גם בפת וקמח של מיני דגן לפיכך החמירו עליהם לאסור כל פת וכל תבשיל ואפילו לבשל אורז וקטניות שלמות ג"כ אסרו משום לא פלוג ועוד דדילמא נמצא בהם גרעינין של מיני דגן וכנ"ל"

למרות שהמנהג לא לאכול קטניות בפסח התפשט בעיקר בקהילות אשכנז, ישנם גם-כן ספרדים שקיבלו על עצמם את האיסור בכמה דברים (בעיקר יוצאי צפון-אפריקה).

לסיכום -אין בזה משום איסור מן התורה ולא כרת.

כתבות נוספות