שאל את הרב

פיקוח נפש המטרה מקדשת את האמצעים?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 27/10/13 20:43 כג בחשון התשעד

שאלה

שלום.

קראתי שאלה שנכתבה בספר פסיכולוגיה. השאלה היא אם נניח ויש לך אחות ואתם עניים מרודים ואין לכם מה לאכול,אחותך גוועת ברעב האם היית גונב אוכל בשבילה?מותר לעבור על איסור גניבה בכזה מקרה? או במקרה של הלבנת פנים כתוב שאדם צריך להעדיף לזרוק עצמו לאש ולא לעבור על איסור הלבנת פנים.האם יש מידת חסידות למות ולא לעבור על איסור זה?או האם מותר לבן אדם להתפרץ לכביש ולהציל אדם ממוות אך בעצם מעשה זה יגרום לו למות בעצמו?שהרי כמו שאדם אסור לו להרוג אדם אחר כך גם אסור לו להרוג את עצמו..

דבר אחרון בקשר לרצח הבל זה היה הרצח הראשון בהיסטוריה למה קין נענש על רצח איך הוא אמור לדעת איך הורגים בכלל?יכול להיות שלא ידע שמה שעשה יהרוג את אחיו?

תודה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

כידוע 'פיקוח נפש דוחה שבת' - אם מצווים לחלל שבת משום פיקוח נפש ודאי מותר לגנוב ולהזיק לרכוש הזולת בשביל פיקוח נפש (לא כדי למנוע מצוקת רעב אלא כדי למנוע מוות מרעב!).
לאחר מכן, מיד כאשר הדבר מתאפשר, חייבים לשוב ולפצות את מי שניזוק ממך.

הלבנת פנים היא חמורה אבל איננה פיקוח נפש - לכן אין לסכן את הנפש משום הלבנת פנים.

החובה להציל את הזולת היא מצווה: "לא תעמוד על דם
רעך" - ודאי אדם צריך גם להסתכן מעט כדי להציל את הזולת אבל לא להכנס לסכנה ודאית שהרי אין ענין להרוג עצמך כדי להציל זולתך. על כך נאמר "חייך קודמים לחיי חברך".

הדברים שאת אומרת להגנת קין אכן גרמו לכך שהוא לא נענש עונש מוות על הרצח שעשה כדין רוצח במזיד, אלא עונש גלות כדין רוצח בשוגג.

ויהי רצון שכל הבירור הזה יהיה בבחינת לימוד תורה לשמה, להגדיל תורה ולהאדיר.

כתבות נוספות