שאל את הרב

עשיתי הפלה, ואני לא יודעת איך להמשיך לחיות

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 09/12/18 11:34 א בטבת התשעט

שאלה

שלום כבוד הרב ,

אני רוצה לשתף אותך במשהו לא קל שעבר עלי וזה ממש יושב לי על הבטן ואני לא מפסיקה לחשוב על זה כי זה עושה לי רע

וגורם לי לשנוא את עצמי יותר ויותר ולחשוב על רצון למות אפילו במקרים קיצוניים.

לא מזמן עברתי הפלה יזומה (בגלל שידעתי שזה ההחלטה הנכונה באותו הזמן) ההיריון היה ללא תכנון מחוץ לנישואים.

אני רק סיימתי לימודים לא מזמן (בת 18) ואני לא מוכנה כרגע ואפילו על אופציה לשלוח לאימוץ לא רציתי לשמוע כי אני לא יכולה לשמור את התינוק בבטן המשפחה תראה את הבטן ויש לי משפחה שמרנית ואצלנו בעדה כל דבר ישר הופך לרכילות ושם רע.

אני באמת הייתי במצב קשה רע נפשית ובכיתי כל יום ויום ולא ישנתי וסבלתי ואני מרגישה רע עדיין ברמות.

ועכשיו אני מרגישה שאני הבן אדם הכי שפל שיש ושאין לי אפשרות להמשיך בחיי ולמצוא מישהו בחיים ואני גם מתלבטת אם לא ספר דבר כזה . זה מאוד מבייש אותי וגורם לי לרע.

מה עושים?

השאלה שלי מחולקת לכמה חלקים :

איך ממשיכים הלאה מבלי לחשוב על רע ועל מוות כי מאז המקרה הזה אני לא מפסיקה לחשוב על מוות ועולות בי מחשבות רעות וזה מאוד מפריע לי?

והאם עלי לספר דבר כזה לבן הזוג שלי בעתיד ? אני כל-כך מפחדת .

אני צריכה עצה אני מיואשת.

תשובה

שלום וברכה,

שאלתך חשובה ומשמעותית מאוד.

את מתארת תקופה קשה שאת עוברת, וייסורי מצפון רבים שמקשים עלייך בתפקוד היומיומי, על כך שנאלצת לעשות הפלה וכל הכרוך בכך.

אפשר בהחלט להבין את רגשותייך הקשים. את חשה שגדעת חיים של עובר, שזה דבר לא פשוט בכל קנה מידה. כל המציאות הזאת הייתה מורכבת לך מאוד מכל כיוון שלא יהיה.

כדי לנסות לתת לך בעזרת ה' עצה (כבקשתך), חשוב לנסות לסדר ולהפריד בין הדברים. יש לחלק בין המורכבויות השונות, ולסדר באופן נכון הדברים העומדים לפנייך.

יש להדגיש שאינני מכיר אותך, ואת הרקע המנטלי, הנפשי והדתי שלך, אך הדברים הללו חייבים להיבחן במכלול המורכבויות השונות. אכתוב כמה נקודות קטנות, והשאר צריך להעמיק בהם באופן אישי עם מישהו שמכיר אותך לעומק:

א. ההריון - יש את השאלה הראשונה שצריך לבחון אותה, עוד לפני שאלת ההפלה: איך הגעת למציאות שנכנסת להיריון מחוץ לנישואים. אם מעשה זה נעשה ברצון (ולא מתוך אונס) זה כבר שלב לא תקין שעלייך לחזור עליו בתשובה.

עלייך לפנות לה' בתפילה, ולעבור את שלבי התשובה, הכוללים: חרטה, וידוי, וקבלה לעתיד.

יש לזכור, שאחרי ששבת בתשובה את נקייה ורצויה בפני ה'.

ב. ההפלה - באופן כללי היהדות מתנגדת נחרצות להפלה. אך ישנם מצבים חריגים שבהם מתירים זאת, מתוך התייעצות עם רב גדול שמכיר את הסוגיה לעומקה. באותו זמן שגילית שאת בהריון היית צריכה להתייעץ. את מתארת קושי נפשי גדול שהיה לך ללדת כזה תינוק, והיה חשוב להתייעץ על כך לפני שנגשים לעשות כזה מעשה. ייתכן שבמצבים מסוימים (מבלי להיכנס לפרטים) היית מקבלת על כך היתר.

אך כעת את אחרי המעשה זה כבר לא רלוונטי כי "את הנעשה אין להשיב". ולכן עלייך להתחזק בשמחה "שמה שהיה היה - העיקר להתחיל מהתחלה". יש לשמור על שמחה ואמונה שמה שנעשה נעשה כבר. וכעת אנו צריכים לשמוח על המציאות הקיימת.

ג. המחשבות הרעות - אסור לך לחשוב מחשבות רעות עלייך או על אחרים. אחרי שאדם חוזר בתשובה הוא נקי וטהור בפני ה'.

את צריכה להתחיל דרך חדשה ונקייה מתוך טהרת הנפש ותחושה שאת במקום אחר לחלוטין. חשוב שתחזקי את עצמך שאת במקום טוב וטהור. את רצויה ואהובה לפני ה', כי חזרת בתשובה.

ד. לגבי שאלתך האם לספר לבן זוג שלך.

חושבני, שכשתכירי אותו - אינך צריכה לספר לו מיד על כך. אחרי שתכירו כמה זמן, תמצאי את ההזדמנות לספר לו את זה בצורה עדינה שהוא יבין אותך, ויבין שחזרת בתשובה מכל המעשה הזה בכללותו. מן הסתם, מתוך הערכתו אלייך אין סיבה שזה יגרום לו שלא לרצות אותך.

כמובן, שהדברים שנכתבו כאן הם רק עקרונות כלליים, והיה מקום לקבל הדרכה אישית מדויקת, מתוך היכרות אתך ועם הפרטים כולם.

מאחל לך שתצמחי למקום של שמחה, וה' ייתן לך כוחות להתחזק בהרגשה טובה של אהבת עצמך, ויאיר לך את אור התשובה במלוא עוזה.

בהצלחה רבה,

הלל

כתבות נוספות