שאל את הרב

עשה לך רב

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 01/04/02 07:04 יט בניסן התשסב

שאלה

שאלתי פעם רב אם יש חיוב היום ללכת לפי שיטה מסוימת בהלכה או שאפשר ללקט מכמה שיטות (לא רק רת הקולות - כי אני יודע שזה אסור) וללכלת לפי כמה פוסקים - תשובתו היתה שכל עוד לא הוקמה סנהדרין - כלומר גוף ריכוזי בעם ישראל אשר מוציא הלכה המחייבת כולם, אפשר ללכת לפי כמה פוסקים - לעניין זה כמה השלכות ושאלות לגבי - קודם כל האם זה נכון ?

2) במקום אשר קשה לי לללכת לפי דעה שבד"כ אני הולך לפיה - האם מותר להקל (באותו נושא עצמו בלבד) לפי דעה מקילה ?

3) מהי ההגדרה של "שעת הדחק" בציבור באופן פרטי?

4) לעניין מחיה (כלומר געירה)באנשים אחרים כשיש דעה מקילה (אפילו אחת( מה הדין ?

5)באופן כללי - האם לא עדיף לעשות את הקולות בהלכה מאשר לא לעשות בכלל ולעבור על ההלכה ?

6)שאלה באותו נושא לגבי עניין ספציפי - האם מותר לקרוא בעלונים בשבת ביבהכנ"ס (לעצמי בלחש) בין סיום העמידה לתחילת החזרה ? מה לגבי קריאת התורה בין גברא לגברא ? עיינתי בשולחן ערוך והוא פוסק שאסור לספר בדברי תורה ויש אומרים שמותר - האם מותר ללכת לפי ה"יש אומרים"? האם מותר להקל לפי דעת הב"ח שם למרות שמעולם לא הלכתי על פיו ? ולפי דעת הרא"ש והתוס' באותו עניין (למרות שאני ספרדי)?

7) אם התשובה בשאלה 6 היא חיובית - הא מותר לעשות זאת בעניינים אחרים? ואם כן מתי בדיוק?

8)באופו כללי - האם מותר לקרוא עלונים (לא דברי תורה) ואם כן - האם גם כאל ה המכילים מחירים וכדו'? האם אני עובר על איסור התעסקות בדברי חול בשבת שאני קורא מחירים (בכלל, ובפרט בעלונים) ?

בברכת התורה, והתנצלות על כמות השאלות - אבל "תורה היא וללמוד אני צריך"

תשובה

בס"ד

1. לצערינו – נכון. ובלבד שההלכות שהאדם ינהג לא יהיו סותרות בבסיס ההלכה. למשל אי אפשר לנהוג שנשים תברכנה על ברכות קריאת שמע כיון יכולות לקבל על עצמן גם ברכות שאינן חייבות ומאידך לפסוק שאינן יכולות לברך על לולב כי זה מהברכות שאינן חייבות בהן.
2. מותר לאדם ללכת באופן חריג כפי הדעה המקילה ובלבד שלא קיבל עליו את הדעה המחמירה כדין אלא כחומרה בלבד.
3. קשה להגדיר - אבל ודאי שהוא דבר שאינו תדיר, וכן דבר אינו סדר החיים הרגיל.
4. ודאי שלא מוחים. ובלבד שזו נקראת "דעה". דהיינו אם רוב מנין ובנין של הפוסקים סוברים בדרך אחת ויש אחד שסובר אחרת. זו לא נקראת "דעה" ולא נקראת "מחלוקת". במיוחד אם מדובר בדעה של חכם שאינו נחשב מהפוסקים הקבועים המוזכרים כפוסקי הלכה.
5. עדיף לנהוג על פי המקילים ולא לעבור על ההלכה.
6. לא כדאי בענין זה שאתה שואל לגביו, אף שיש מקילים כיון שזה נעשה לעיני הציבור וזה מלמד אותם להתיחס להלכות בצורה לא כל כך מחייבת. כך ראיתי את מו"ר אבי נוהג בעניני ציבור.
7. התשובה לגבי 6 היא שלילית.
8. אם זה לא מעשי לגביך – אין בזה איסור. אם זה מעשי – לקיחת העיתון ועיון בו היא הכנה משבת לחול.

כתבות נוספות