שאל את הרב

עשה לך רב וכיסוי ראש

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/06/12 20:52 יד בסיון התשעב

שאלה

שלום רב,

שתי שאלות לי הקשורות זו בזו:

1)בחיי היומיום אין לי רב שאני הולכת לפיו(וגם לא לבעלי), האם זה רע? האם חובה היא לעשות לך רב?

2) אני שואלת זאת משום שבעלי ואני על פניו נראים שני 'דוסים'- שנינו בוגרי ישיבות ואולפנות, משתדלים להקפיד על המצוות, אני מכסה את ראשי בכיסוי ראש מלא אבל אני נתקלת לעתים בשאלות הלכתיות שמציקות לי, אני קוראת פסיקות ודעות של רבנים שונים באינטרנט או בספרים ולעולם יש סתירות בין הדעות. אז בהנחה שאני צריכה לבחור לי רב אחד שע-פיו אלך ואנהג- האם אני יכולה לבחור את אותו רב שאבחר לפי פסיקה מסויימת שלו שנחשבת למקלה וזאת בגלל שהנושא הספציפי שבו הוא מקל, הוא נושא שמציק לי באופן משמעותי בחיי?

ואני אפרט יותר- כיסוי הראש מאז ומעולם הציק לי נורא, אני מבית שאמא כיסתה מלא(חוץ מקצת פוני בחוץ) ואני עצמי מכסה מלא ושונאת את זה, יש לי שיער יפה שהוא חלק ממי שאני ומעבר לכך אני תמיד מרגישה מחופשת בכיסוי המלא, גם כשהכיסוי מאוד יפה. זה מציק לי ברמות גבוהות לאורך היום ואני נשואה כבר מעל 6 שנים.

ישנם רבנים שמתירים כיסוי חלקי-הרב צבי יניר, הרב הרבינוביץ' אומר שזה תלוי סביבה ואם בסביבתי הולכים כך אז ניתן להקל. ודאי שעדיף להקפיד ולהחמיר כמה שיותר ועדיין זה מותר לדעתו.

לשאלתי- האם ניתן לבחור רב שעל-פיו אלך בכל הפסיקות בגלל שפסיקה מסויימת שלו חשובה לי באופן מיוחד?

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

באופן גלוי, השאלה שלך היא על "עשה לך רב" אבל בסמוי אני שומע מחאה וקושי לקיים את ההלכה של כיסוי ראש לאישה (ציטוט): "...ואני עצמי מכסה מלא ושונאת את זה, יש לי שיער יפה שהוא חלק ממי שאני ומעבר לכך אני תמיד מרגישה מחופשת בכיסוי המלא, גם כשהכיסוי מאוד יפה. זה מציק לי ברמות גבוהות לאורך היום ואני נשואה כבר מעל 6 שנים."
את לא לבד במצב הקשה הזה, אני שומע דברים דומים מצעירות רבות, אולי זו הסיבה שיש רבנים שמבקשים כמה שאפשר להקל בהלכה זו – חלק מהם נזכרו בשאלה שלך. דווקא משום כך אני מוצא לנכון להקדים מעט דברים על הערך והחשיבות של כיסוי הראש לאישה נשואה (בהסתייגות המתבקשת שכגבר אני לא מסוגל להבין את גודל הקרבן והויתור שנדרש מכן במעשה זה).

אומרים ובצדק שגם בשיחה על צניעות צריך להיות צנוע, אבל לפעמים הדברים נדרשים, לאחר הסתייגות זו ארשה לעצמי לומר שהיצר אצל הגברים מושפע מאוד מדברים חיצוניים: ממה שרואים, ממה ששומעים ואפילו ממה שמריחים... ודאי שיער אישה משמעותי מאוד בענין זה. כל מי שעיניו בראשו יודע ומבין את הכוח של שער האישה, להמחשת הענין נביא עדות תנכי"ת על הכוח המפתה שיש לשיער האישה (אין כאן חלילה, נסיון להטיל דופי באישה שאינה מכסה ראש בימינו).
ישעיהו (פרק ג פסוקים טז - יז) מתאר נשים מפתות ואת העונש שלהן:
"...ותלכנה נטויות גרון ומשקרות עינים הלוך וטפף תלכנה וברגליהם תעכסנה.
ושפח ד' קדקד בנות ציון..."
מסביר רד"ק:
"וה-'קדקד' הוא מקום חלוק השער לכאן ולכאן והיו מחלקות שער ראשן ומתיפים בו..."

התפקיד החשוב שתורת ישראל מעניקה ליצר מתחיל ונגמר בתוך הבית, כולו שייך לאינטימיות הזוגית.
ההלכה באשר להצנעת השיער של האישה הנשואה אינה מטרה לעצמה, היא פרט בתוך תפיסה שלמה של חיים ציבוריים צנועים. המרחב הציבורי בו נפגשים גברים ונשים צריך להיות מקום רגוע לתקשורת ענינית שלא מעוררת יצרים.
ללכת בדרכה של תורה זה במידה מסוימת ללכת נגד הזרם. הצניעות הפוכה לנורמה המקובלת שמשתמשת בפיתוי המיני לכל תכלית: כדי לפרסם, כדי למכור, כדי להשיג רייטינג, כדי לבדר, כדי לעניין...
כל אחד יודע בסתרי לבבו שגם בענין זה האמת התורנית אמיתית יותר, מוסרית יותר ובריאה יותר לגוף ולנפש.
אני מקווה שדברים אלו יחזקו את הנכונות שלך לכסות את הראש בהכרת החשיבות של הדבר לשמירת הצניעות הציבורית בארץ ישראל.

באשר לשאלות על "עשה לך רב" הבאתי דברים של הרב אבינר בנושא:
http://www.havabooks.co.il/shutSearch.asp?q=עשה לך רב

כתבות נוספות