שאל את הרב

ערב פסח שחל בשבת

חדשות כיפה צוות בית ההוראה 04/08/02 01:10 כו באב התשסב

שאלה

איך ינהג אדם בערב פסח שחל בשבת?

תשובה

א. ביעור מעשרות: בשנת שמיטה שחל ערב פסח בשבת, חלה בה חובת ביעור המעשרות. עוד קודם כניסת השבת של ערב פסח יש לראות שלא יוותר בבית שום מוצר שעדיין לא הפרישו ממנו תרומות ומעשרות או חלה. כמו כן מי שיש לו מטבע לחילול מעשר שני -יחלל אותה בערב שבת על מטבע קטן (של 5 אגורות), או על דבר מאכל שהוא שווה פרוטה (כגון: סוכר). את המטבע הקטן ישחק או יזרוק לים, ואת דבר המאכל יאבד (סוכר ניתן להמסה, ולשפיכה לכיור).

ב. כל מה שלא נתבער בערב שבת, או תרו"מ שהופרשו במשך החג יש לבערם בערב שביעי של פסח.


ג. יש להיזהר בפירורים העלולים ליפול בעת פריסת לחם-משנה או אכילתו. במיוחד יש להיזהר בשעת הטיאטוא, ולזכור לנקות היטב לא רק את המפות והבגדים, אלא גם את כלי הניקוי (המטאטא והיעה) שלא יישאר בהם חמץ.

ד. חמץ שנשאר, יש לפוררו ולאבדו (באשפה שמחוץ לבית, עטוף בנילון; או בביוב) עד לזמן ביטול חמץ.

ה. מומלץ לנקות את השיניים לאחר סעודות אלו במכשירים (מברשת או קיסמים) שאותם נשליך לאחר השימוש. יש להזהר לבל יצא דם מהחניכיים.

ו.נחלקו הדעות אם מותר להשתמש במצה עשירה בערב פסח, ועל כן רצוי לא להשתמש בה לצורך סעודה שלישית. אולם מותר לאכול מאכלים שיש בהם קמח מצה.

ז. מצה שמורה, שמקפידים עליה (כגון מצת-יד), הינה מוקצה בשבת, ואסור לטלטלה.

ח. כל הכנה משבת ליום-טוב אסורה, ובכלל זה: עריכת שלחן הסדר. אפילו כשהולך לישון אין לומר (כפי שנוהגים לשכנע ילדים ללכת לישון) שהשינה היא כדי להיות ער בסדר.


מוצאי שבת = ליל הסדר

ט. מקדימים להתפלל ערבית כ10- דקות קודם לצאת השבת, כדי להספיק סעודה, אפיקומן והלל קודם חצות לילה.

י. אסור לעשות כל מלאכה קודם שאמר "ותודיענו" או "ברוך המבדיל בין קודש לקודש".

יא. השינויים היחידים בנוסח ההגדה הנובעים מחלותה של השבת בערב פסח הם: תוספת הבדלה בתוך הקידוש; ויש האומרים בסוף 'מגיד' "מן הפסחים ומן הזבחים" במקום: "מן הזבחים ומן הפסחים".

כתבות נוספות