שאל את הרב

ערבות הדדית

חדשות כיפה צוות ישיבת הר עציון 18/02/07 19:25 ל בשבט התשסז

שאלה

שלום הייתי רוצה את הפירוש ואם ישנם מספר פירושים אז אשמח לדעת את כולם או שאופנה למקורות לפירושים של המשפט:"כל ישראל ערבין זה לזה"

תשובה

שלום לך,
שאלת מהו פירוש המושג 'כל ישראל ערבין'.
מקורו בגמרא בשבועות, במספר מדרשים, ברש"י על התורה וברמב"ם. אך לפני שנלמד אותם, התבוננות פשוטה במושג ילמד אותנו עליו רבות.

מה פירוש המילה ערבים? בודאי אתה מכיר אותו, מהלכות מלוה ולוה. שם אומר הרמב"ם (הלכות מלוה ולוה פרק כה הלכה ב) "אמר לו בשעת מתן מעות הלוהו ואני ערב או תן לו ואני ערב". לדעתי ניתן להחליף את המילה ערב 'ב[אחראי']. כלומר, ערב בעסקה כלשהי הוא אחראי לכך שהעסקה תתבצע כמו שצריך. בודאי אתה מכיר את הביטוי 'ערבות הדדית', פירושו הוא 'אחריות הדדית'.

כך גם לענייננו. כל ישראל ערבים פירושו כל ישראל אחראיים זה לזה. אף אחד לא יכול להגיד שחבר שלו עשה משהו וזה לא ענייננו. [יש לנו אחריות חברתית על כל האומה!]
לדוגמה אם קרה משהו בעם ישראל אסון או תהליך הרסני. יהודי לא יכול להגיד זה אשמת החוטאים השמאלנים, הקיצוניים וכדומה. יש לנו אחריות הדדית וכל אחד מאיתנו צריך לעשות בדק בית!
התורה אומרת בפרשת בחוקותי (ויקרא פרק כו פסוק לז) "וְכָשְׁלוּ אִישׁ בְּאָחִיו כְּמִפְּנֵי חֶרֶב וְרֹדֵף אָיִן וְלֹא תִהְיֶה לָכֶם תְּקוּמָה לִפְנֵי אֹיְבֵיכֶם".
ומביא על כך המדרש (ספרא בחוקותי פרשה ב ד"ה פרק ז):
"וכשלו איש באחיו אינו אומר איש באחיו אלא איש בעון אחיו, מלמד שכל [ישראל ערבים] זה בזה". שים לב למינוח של המדרש. המדרש לא אומר ערבים זה לזה, כלומר אחד לשני. אלא זה [ב]זה, כלומר אחד בתוך השני. ולכן חטאים של אחד הם ממש החטאים של השני!

עם ישראל אינו רק קבוצה של אנשים פרטיים, אלא ישות עצמאית שיש לה אחריות כובד משקל ויעוד, במידה ומישהו חוטא היעוד הכללי של כולם מתפספס וממילא [באחריותו של כל אחד ואחד מאיתנו] לדאוג שזה לא יקרה.

בהצלחה בכל. אם תרצה להרחיב תוכל לעיין בגמרא בשבועות (לט.), ברמב"ם (הל' שבועות פי"א הט"ז), במדרשים: שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ז ד"ה א [ח] זאת איכה רבה (בובר) פרשה ג ד"ה [לג] כי לא וישנם מדרשים נוספים שעוסקים בכך.

נסיים בדברי המדרש (אליהו רבה (איש שלום) פרשה יב ד"ה למה היו ישראל):
"לפי שכל ישראל ערבין זה לזה, למה הן דומין, לספינה שנקרעה בה בית אחד (כלומר נעשה חור באחד מתאי הספינה) אין אומרים, נקרע בית אחד בספינה, אלא נקרעה כל הספינה כולה!"

הרבה הצלחה,
ניר, צוות ישיבת הר עציון.

כתבות נוספות