שאל את הרב

עמים אחרים

הרב דני ארגמן הרב דני ארגמן 19/08/15 17:10 ד באלול התשעה

שאלה

האם יש איסור מוחלט ללמוד על האיסלאם או הנצרות או כל דת אחרת?

נראה לי קצת קשה לאסור ללמוד על עמים אחרים, הרי זה נראה כפחד שזה ישכנע. אם היהדות הו אמת, אז אין מקום לפחד. לא?

לדעתי חייבים להראות שיש עוד דרכים אך להסביר למה הם לא הגיוניים, לא?

תשובה

ב"ה,

שלום וברכה,

הרמב"ם כתב את האיסור ואת נימוקו:

רמב"ם הלכות עבודה זרה פרק ב:

הלכה ב
ספרים רבים חברו עובדי כוכבים בעבודתה היאך עיקר עבודתה ומה מעשיה ומשפטיה, צונו הקדוש ברוך הוא שלא לקרות באותן הספרים כלל ולא נהרהר בה ולא בדבר מדבריה, ואפילו להסתכל בדמות הצורה אסור שנאמר אל תפנו אל האלילים, ובענין הזה נאמר ופן תדרוש לאלהיהם לאמר איכה יעבדו שלא תשאל על דרך עבודתה היאך היא אף על פי שאין אתה עובדה שדבר זה גורם להפנות אחריה א ולעשות כמה שהן עושין שנאמר ואעשה כן גם אני.

הלכה ג
וכל הלאוין האלו בענין אחד הן והוא שלא יפנה אחר עבודת כוכבים וכל הנפנה אחריה בדרך שהוא עושה בו מעשה הרי זה לוקה, ולא עבודת כוכבים בלבד הוא שאסור להפנות אחריה במחשבה אלא כל מחשבה שהוא גורם לו לאדם לעקור עיקר מעיקרי התורה מוזהרין אנו שלא להעלותה על לבנו ולא נסיח דעתנו לכך ונחשוב ונמשך אחר הרהורי הלב, מפני שדעתו של אדם קצרה ולא כל הדעות יכולין להשיג האמת על בוריו, ואם ימשך כל אדם אחר מחשבות לבו נמצא מחריב את העולם לפי קוצר דעתו, כיצד פעמים יתור אחר עבודת כוכבים ופעמים יחשוב ביחוד הבורא שמא הוא שמא אינו, מה למעלה ומה למטה מה לפנים ומה לאחור, ופעמים בנבואה שמא היא אמת שמא היא אינה, ופעמים בתורה שמא היא מן השמים שמא אינה, ואינו יודע המדות שידין בהן עד שידע האמת על בוריו ונמצא יוצא לידי מינות, ועל ענין זה הזהירה תורה ונאמר בה ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם אשר אתם זונים, כלומר לא ימשך כל אחד מכם אחר דעתו הקצרה וידמה שמחשבתו משגת האמת, כך אמרו חכמים אחרי לבבכם זו מינות ואחרי עיניכם זו זנות, ולאו זה אף על פי שהוא גורם לאדם לטרדו מן העולם הבא אין בו מלקות.

ע"כ הרמב"ם.

אגב לא שמעתי שבבתי ספר דמוקרטים נותנים לתלמידים שלהם ללמוד ספרים שנכתבו על ידי פשיסטים או נאצים,

מישהו צריך לקחת אחריות על מה שנלמד ומה שלא נלמד.

בברכה,

דני ארגמן

כתבות נוספות