שאל את הרב

עמוני ומואבי...

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 01/11/04 13:30 יז בחשון התשסה

שאלה

נושא: ועוד משהוא קטן..

נחמיה יג

כג גַּם בַּיָּמִים הָהֵם, רָאִיתִי אֶת-הַיְּהוּדִים הֹשִׁיבוּ נָשִׁים אשדודיות (אַשְׁדֳּדִיּוֹת), עמוניות (עַמֳּנִיּוֹת), מוֹאֲבִיּוֹת. כד וּבְנֵיהֶם, חֲצִי מְדַבֵּר אַשְׁדּוֹדִית, וְאֵינָם מַכִּירִים, לְדַבֵּר יְהוּדִית--וְכִלְשׁוֹן, עַם וָעָם. כה וָאָרִיב עִמָּם וָאֲקַלְלֵם, וָאַכֶּה מֵהֶם אֲנָשִׁים וָאֶמְרְטֵם; וָאַשְׁבִּיעֵם בֵּה’, אִם-תִּתְּנוּ בְנֹתֵיכֶם לִבְנֵיהֶם, וְאִם-תִּשְׂאוּ מִבְּנֹתֵיהֶם, לִבְנֵיכֶם וְלָכֶם. כו הֲלוֹא עַל-אֵלֶּה חָטָא-שְׁלֹמֹה מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל וּבַגּוֹיִם הָרַבִּים לֹא-הָיָה מֶלֶךְ כָּמֹהוּ, וְאָהוּב לֵאלֹהָיו הָיָה, וַיִּתְּנֵהוּ ה’, מֶלֶךְ עַל-כָּל-יִשְׂרָאֵל: גַּם-אוֹתוֹ הֶחֱטִיאוּ, הַנָּשִׁים הַנָּכְרִיּוֹת. כז וְלָכֶם הֲנִשְׁמַע, לַעֲשֹׂת אֵת כָּל-הָרָעָה הַגְּדוֹלָה הַזֹּאת--לִמְעֹל, בֵּאלֹהֵינוּ: לְהֹשִׁיב, נָשִׁים נָכְרִיּוֹת. כח וּמִבְּנֵי יוֹיָדָע בֶּן-אֶלְיָשִׁיב הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, חָתָן לְסַנְבַלַּט הַחֹרֹנִי; וָאַבְרִיחֵהוּ, מֵעָלָי. כט זָכְרָה לָהֶם, אֱלֹהָי: עַל גָּאֳלֵי הַכְּהֻנָּה, וּבְרִית הַכְּהֻנָּה וְהַלְוִיִּם. ל וְטִהַרְתִּים, מִכָּל-נֵכָר; וָאַעֲמִידָה מִשְׁמָרוֹת לַכֹּהֲנִים וְלַלְוִיִּם, אִישׁ בִּמְלַאכְתּוֹ. לא וּלְקֻרְבַּן הָעֵצִים בְּעִתִּים מְזֻמָּנוֹת, וְלַבִּכּוּרִים; זָכְרָה-לִּי אֱלֹהַי, לְטוֹבָה. {ש}

איך מסתדר הפירוש על: "לא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה'.."- כשהפירוש אומר:"עמוני - ולא עמונית, מואבי - ולא מואבית"- הרי זה סותר הן את דברי נחמיה, והן את מעשיו בפועל? איך מסתדר הפירוש על: "לא יבוא עמוני

ולמה נחמיה מדגיש שילדי האשדודיות חֲצִי מְדַבֵּר אַשְׁדּוֹדִית, וְאֵינָם מַכִּירִים, לְדַבֵּר יְהוּדִית--וְכִלְשׁוֹן, עַם וָעָם, מאי קא מבעיא ליה?

ואיך מסתדר הענין כשהוא נותן את גורל שלמה הנחכם עקב הנישואין לנשים גויות..?ומדגיש בחוזקה שזה אכן חטא ושלמה חטא?- ועונשו ידוע שנקרעה ממלכתו ו...כל בנ"י ניזוקו קשות...- אז כיצד חז"ל (שאמורים לגדור גדרות)- פירשו את אשר פירשו, למרות שבפועל הם מתירים נישואין אלו ועוד מצד הדין וההלכה בתלמוד?!

תשובה

שלום וברכה
נחמיה אינו מנהל את המלחמה על רקע מצוות התורה ואיסור עמוני ומואבי. נחמיה מנהל את המאבק על רקע העובדה שמדובר בהתבוללות. ייתכן כי מבחינה פורמלית אין איסור, ועוד יותר – ייתכן כי היה גיור פורמלי (בדיוק כפי שביאר הרמב"ם את סיפור נשות שלמה). ברם, נשים אלה ייבאו לאומה הישראלית את תרבותן הזרה, והיוו מקור לחלחול תרבות זו לתוך עם ישראל. מכאן המאבק הגדול.
העובדה כי הילדים צומחים בחצי גויים, והדבר בא לידי ביטוי בלשונם, רק מעידה כי מאבקו של נחמיה מוצדק.
ללמדך, שהעובדה כי עומדים בקריטריונים הלכתיים אין בה די מנקודת מבטה של הנבואה. הנבואה בוחנת את הדברים מבפנים – "וד' יראה ללבב" – והיא קובעת כי על אף העובדה שייתכן ותהליך זה היה לפי ההלכה, הוא היה תהליך של התבוללות. כך יש לשפוט אותו, ולפיכך נחמיה הנהיג את המאבק כנגד זה.

כל טוב

כתבות נוספות