שאל את הרב

על צדיק חסיד וקדושה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 15/11/12 18:41 א בכסלו התשעג

שאלה

שלום וברכה

שתי שאלות יש לי:

1.ישנה סתירה בין התניא למסילת ישרים אודות ההגדרה של צדיק,בתניא כתוב שזה אחד שהרג את יצר הרע שלו ועוד שבינוני זה אחד שהוא לא פסיק פומיה מגירסא ולא עובר אפילו עבירה קטנה ושכל מחשבה דיבור מעשה שלו הם רק לקב"ה ויש לו הרהורים.

במסילת ישרים כתוב שמי שרכש זהירות זריזות נקיות זה צדיק.

??

2.אני רוצה כמה שיותר מקורות בנושא שפיכת זרע לבטלה מכל המקורות שאפשר גמרות והכל ובפרט תלמוד ירושלמי הסיפור עם המילויוני מלאכי חבלה שנוצרים מזה ושאסור ללכת עם אבא לקבר כי אז הילדים הרוחניים עושים לו יסורי תופת באיזה מסכת זה בירושלמי ובאיזה דף??(אם אלמד מקורות בנושא זה יציל אותי מהעבירה עוד יותר (: )

תודה רבה!

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. הרמח"ל מעמיד את הצדיק נמוך מהחסיד: צדיק מלשון 'צדק', עושה כל מה שנדרש עד תום. חסיד הוא במדרגה גבוה יותר – עושה מעל ומעבר לנדרש.

לפי ה-'תניא' צדיק הוא הדרגה הגבוהה ביותר: צדיק 'יסוד עולם' - מי שאין לו בכלל יצר הרע.

2. לא לימוד גודל העבירה מציל מהעבירה אלא התקדשות. אפשר ללמוד דברים חמורים על החטא ואחר כך שוב ליפול. כדי להתקדש לא די ללמוד על 'סור מרע', צריך להתמקד בעשיית הטוב ולחזק את הרגש ואת הדמיון: להתפלל הרבה תפילות. לומר פרקי תהילים בכל יום. ללמוד תורה בדברים שמרוממים את הנפש (לא להתעסק בנושא הזה שמשפיל את הנפש) ללמוד בהתלהבות ובשמחה על גדלות האדם ורוחניותו (ספרי חסידות וכד').

3. אם בכל זאת אתה חפץ להכיר מקורות שעוסקים בנושא זה הנה לך מספר קישורים לדברים שנכתבו בנושא:

https://www.kipa.co.il/ask/show/192171-לילי´...*כוחות-הרע-והאופל

https://www.kipa.co.il/ask/show/222555-זרע-לבטלה

http://tfilot.net/?p=115

http://www.makshivim.org.il/ask_show.asp?id=94128

כתבות נוספות