שאל את הרב

עולם הזה ועולם הבא - מה המשמעות?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/11/21 22:11 ד בכסלו התשפב

שאלה

אם העיקר זה העולם הבא, מה המשמעות של העולם הזה?

שלום, ותודה לכם על ההזדמנות לשאול כאן.

אני בן 16 ולומד בישיבה תיכונית.

לאחרונה התחלתי ללמוד את ספר מסילת ישרים, ובהקדמה הרמח"ל אומר שתכליתו של האדם היא להתענג על ה' בעולם הבא.

הדבר לא מסתדר לי.

שמעתי הרבה הדגשות (נראה לי בשם הרב קוק) על חשיבות 'תיקון העולם' - אנחנו צריכים לפעול בעולם הזה כדי לתקן אותו ולקדם אותו אל עבר הגאולה.

איזו משמעות יש למעשינו, למצוות שאנחנו מקיימים, למידות שאנחנו עומלים לתקן אם הכל נועד בסוף כדי שאוכל להתענג אחרי 120?

איזו משמעות יש לחברות ולאהבה אם בסוף זה הכל שאלה של זכויות מול עוונות?

לאן נעלמה החשיבות הגדולה של עם ישראל? של ארץ ישראל? של רוח הקודש והנבואה?

כאשר תולים את הכל בתענוג עתידי, וקובעים שזו תכלית האדם לנצח, בעוד העולם הזה הוא רק פרוזדור המוביל אליו - כל הדברים הללו מאבדים ממשמעותם.

אשמח שתעשו לי סדר בדברים

שוב תודה.

תשובה

שלום וברכה חיים!

ראשית תודה על הפירגון – ירבו כמותך בישראל!

כמו כן אני מודה לך מאוד על השאלה הנפלאה שהצפת, המנוסחת בבהירות ובעומק מחשבה, ניכר מהשאלה שאתה בחור רציני, עמוק, שיודע לחיות את החיים כמו שהם, ובעיקר – שהחיים חשובים לו, ולכן אתה משקיע בבירור המשמעות הגדולה של החיים – וזה מרגש ומיוחד כל כך אשריך!

אתה צודק שיש לעולם הזה משמעות, סיבה ומטרה. הקב"ה ברא את העולם כדי שנחיה בו, נשתמש בו ונהנה ממנו. אלו מקורות מפורשים כגון "לא תוהו בראה – לשבת יצרה", "והארץ נתן לפני אדם", "ששת ימים תעבוד ועשית כל מלאכתך".

יחד עם זאת, ה"מסילת ישרים" שציינת בדבריך מוכיח מיד בתחילת דבריו שאין סתירה בין החשיבות בשימוש נכון בעולם הזה – לכך שהוא רק פרוזדור בפני העולם הבא. מפני שאם נאמר שהעולם הזה הוא התכלית, מדוע לא חיים לנצח, מדוע יש סבל? ולכן, הידיעה שיש עולם אחר, עליון, שהינו המטרה אינה הופכת את השימוש בעולם הזה לחבר מטרה, אלא אדרבה – למשמעותי ומכוון, שעל ידי שמשתמשים בעולם הזה כמו שצריך, זוכים להשתמש גם בעולם הבא בכל האפשרויות הטובות ביותר שקיימות בו.

אדרבה, המסילת ישרים מסביר שהדרך היחידה להגיע לרוח הקודש ונבואה הינה על ידי שימוש מדויק, אמיתי מכוון ומאוזן בחיי העולם הזה ותיקון המידות. הרי אם לא היה חשיבות לעולם הזה, מדוע כל כך חשוב למסילת ישרים שהאדם יתקן את מידותיו?! אדרבה, הוא מתייחס כמו שתיארת ליחסי החברויות והאנושיות באופן מפורט ומדוקדק, ומנחה אותנו לעשות זאת באופן הראוי והשלם ביותר.

נוכל להבין רעיון זה על ידי משל לתחרות בישול או ספורט. ברור לנו שהפעולה המעשית של התחרות הינה פעולה זמנית, האוכל יאכל כמה דקות אחרי זה, ומעשה הספורט יצולם וישכח זמן מה לארך מכן. אבל, העיקר זה התהילה והכבוד שהמנצח מקבל בעקבות הפעולה המעשית והזמנית שהוא עשה.

אמנם, על מנת להגיע ליעד הסופי, שהוא – התהילה והכבוד, הוא צריך להשקיע את כל כולו בהשקעה אדירה במקצועיות ובדייקנות במעשה הרגעי והזמני, על מנת להגיע ליעד הנכסף.

כך גם העולם הזה והעולם הבא. העובדה שהעולם הבא הוא היעד אליו אנו חותרים, אינה הופכת את העולם הזה לחסר תוכן, אלא אדרבה – מעניקה מחויבות אדירה של השקעה ואחריות לביצוע המשימה של השימוש הנכון בעולם הזה על הצד הטוב ביותר.

מאחל לך הצלחה גדולה!

בהערכה רבה!

ידידיה

כתבות נוספות