שאל את הרב

עדים

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 26/07/12 07:35 ז באב התשעב

שאלה

שלום,

בעזרת ה' אני מתחתנת בשבוע הבא.

לפניח כשבוע וחצי ישבנו אני וארוסי עם הרב שלו על מנת לשוחח על החופה. במהלך השיחה שאל הרב את ארוסי פרטים שונים על העדים, לאחר משבה החליט הרב כי אחד העדים לא מתאים מבחינה דתית. חשוב לי לציין כי העד הוא דתי מבית דתי והחבר הכי טוב של ארוסי. הרב דרש מארוסי שיודיע לחבר כי הוא לא הולך להיות העד שלו(חשוב לציין שהוא כבר ביקש ממנו להיות העד שלו בחתונה). ארוסי החליט לחכות עם זה מעט על מנת לחשוב מה עושים ,אבל שוב הרב הלחיץ אותו והציע לו לשאת באשמה. האם אין בכך משום הלבנת פנים לאותו חבר? מה לעשות? האם מבחינה הלכתית אין יותר גרווע מלפגוע ולהלבין פני חבר- "ואהבת לרעך כמוך" שהרי ברור שגם אם הוא יגיד לו שהרב החליט יש בזה עדיין עלבון...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

חתונה אינה רק טקס. חתונה היא סוג של ברית שנעשית בדרך של קודש. לכן חתונה נקראת 'קידושין' - יש כאן פעולה שמשתפת את הקב"ה בברית שנוצרה בין השנים = "שמח תשמח רעים האהובים כשמחך יצירך בגן עדן מקדם".

התקלה נגרמה בגלל שבעלך לעתיד לא הבין שעדים זה לא רק כיבוד אלא מרכיב משמעותי בתהליך הקידושין ואין לפעול בענין זה ללא התיעצות עם הרב.

הרב רוצה בטובתכם בלבד. הוא דואג שהקידושים שלכם יהיו כשרים וללא דופי. עם כל הקושי שבפגיעה בחבר, הרבה יותר קשה לדעת שחיים יחד בדרך שלא נעשתה כהוגן.

תשומת הלב שאתם מקדישים לשאלה כיצד לא לפגוע בחבר היא ראויה וטובה אבל המחשבה שלשם כך יש להפר את דברי הרב היא לקויה.

אכן צריך לתת את הדעת כיצד לא לפגוע בחבר אבל לא על ידי התחמקות מהנחיות הרב אלא על ידי פתרון יצירתי שישמור על כבוד החבר.

יש אפשרות פשוטה לתת לו כיבוד אחר גדול יותר מלהיות עד - כגון הקראת הכתובה או ברכה משבע ברכות...

מזל טוב!

כתבות נוספות