שאל את הרב

עבודה בשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 09/11/04 21:25 כה בחשון התשסה

שאלה

כבוד הרב שרלו,

פניתי אליך לפני זמן מה בעניין שמירת השבת, או ביתר דיוק, עבודתו של חברי בברי מצוה ביום שבת.

אני מודה לך על תשובתך, אך לצערי אינני מוצא אותה מספקת. התשובה אינה מנומקת כלל, ותשובתך כי מדובר 'בשכר שבת בהבלעה' אינה מוסברת. אודה לך אם תוכל לנמק ביתר פירוט את תשובתך מדוע חברי צודק, ואם יתאפשר על ידך, תוך הפנייה למקורות עליהם הסתמכת בתשובתך.

בברכה, שאול

(אשר אינו משתכנע על נקלה)

תשובה

שלום וברכה
מעלה גדולה היא לא להשתכנע בקלות.
אני שולח לך את הסיכום באינצקלופדיה התלמודית בערך הבלעה. המקורות נמצאים בספר עצמו.


אנציקלופדיה תלמודית כרך ח, [הבלעה] טור קל

הבלעה . היתר תשלום, שנטילתו או נתינתו בעד דבר מסויים אסורה, כשמצורף יחד עם תשלום בעד דבר היתר.

הפרקים:
א. בשכר שבת;
ב. בשביעית;
ג. במעשר שני;
ד. במעשר בהמה ובכור;
ה. בדברים האסורים.

דבר או זמן שאסור לקבל שכר עבורו, או שאסור לקנותו ולמכרו, יש והתירו כשמבליע האיסור יחד עם היתר. ההבלעה תתכן בשני אופנים: א) כשכולל ומצרף יחד שכר האיסור עם ההיתר בסכום כללי אחד; ב) כשחושב את דמי האיסור על ההיתר, באופן שהדמים יחשבו על ההיתר בלבד 1 .

א. בשכר שבת. אף על פי שאסור ליטול שכר שבת, אפילו על דבר שמותר לעשותו בשבת, כגון שמירה 2 , בהבלעה מותר 3 , היינו שנבלע שכר יום השבת בכלל שכר שאר הימים 4 , ואינו מפורש לשבת 5 , ומותר כיון שלא הזכירו בפירוש 6 , לפי שכל הטעם ששכר שבת אסור הוא מפני שנראה כמקח וממכר 7 , אבל כששכר שבת נבלע, אינו נראה כמקח וממכר 8 , או שמאחר שאין האיסור אלא מדבריהם, כשאינו נראה כלוקח שכר שבת ממש הקלו ולא רצו לגזור בו 9 . לפיכך השוכר את הפועל לשמור, שאילו היה שכיר יום, אין נותנים לו שכר שבת, אם היה שכיר שבוע או שכיר חודש, נותנים לו שכר שבת 10 . ולא יאמר לו תן לי של שבת אלא תן לי שכר השבוע או החודש, או תן לי שכר עשרה ימים 11 . והוא הדין שיכול לומר לו תן לי שכר שבעה ימים 12 . וכתבו אחרונים מי ששוכר שומר ישראל לשמירת בשבת, צריך שיתנה עמו שישמור גם בערב שבת ובמוצאי שבת איזו שעות, שאז הוא כשכר שבת בהבלעה 13 .

שכיר חודש, שמנכים לו מן השכר אם לא ישמור בשבת, יש מן האחרונים סובר שאין זה נקרא הבלעה, ואסור 14 , ויש חולקים וסוברים כיון ששכרו לחודש או לזמן קצוב אחר ודאי צריך לשמור כל הזמן, ואם לא ישמור יום אחד, בין שהוא חול ובין שהוא שבת, מנכים לו שכר אותו יום, ולא בשביל כך יקרא שלא בהבלעה 15 .

לא נקראה הבלעה אם יכול לחזור בו באמצע השבוע, ולכן המורד על אשתו, שמוסיפים לה על כתובתה שלשה דינרים לשבוע 16 , חצי דינר לכל יום, חוץ מיום השבת, אין מוסיפים גם ליום השבת, מפני שנראה כשכר שבת 17 , ואין זה שכר שבת בהבלעה, מפני שאין מוסיפים לכל שבת יחד אלא מה שעולה לכל יום ויום, שאם יתפייס היום או למחר באמצע השבוע אין מצטרפים כל ימי השבוע זה עם זה 18 . ויש מן הפוסקים שלמדו מזה גם לשומר, שאפילו אם שכרו לחודש או לשבוע אם התנה שישלם לו לפי חשבון הימים נקרא שכר שבת, ואין זה בכלל הבלעה, שהרי יכול לסלקו באמצע השבוע 19 , ואם יסלקו באמצע השבוע לא יהיה חייב לשלם לו בעד כל השבוע, אלא לפי חשבון הימים ששמר 20 , ובכגון זה אסור לקבל שכר שבת לבסוף אפילו אם ישלם לו עבור כל השבוע והחודש ביחד 21 , שלא נקראת הבלעה מה שמבליע לו יום השבת בשעת הפרעון, אלא שיהיה שכר שבת מובלע בשאר הימים בשעת התנאי וקבלת השמירה 22 .

וכן הדין במשכיר חדר לחברו לחודש, והתנה עם השוכר שישלם לו לפי חשבון הימים, אסור לו ליטול שכר שבת, וכן אותם המלוים ברבית לנכרים לשנה או לחודש, צריכים להיזהר שלא להתנות עם הלוה שישלם לו לפי חשבון הימים, שלשון זה מורה שכל זמן שישלם לו, ואפילו באמצע השבוע, יחשוב לו הרבית לפי חשבון הימים שהיו אצלו המעות, ונמצא שהרבית נחשבת לכל יום בפני עצמו, וצריך לנכות אז שכר כל ימי השבתות, אלא יתנה עמו שאם ישלם לו באמצע השבוע יפרע לו הרבית מכל השבוע או לא יפרע כלל 23 .

שכרו לחודש או לשבוע והתנה שישלם לו בסוף כל יום שכר אותו היום - שלא אמר שישלם בעד כל יום לפי חשבון שעולה, אלא קבע זמן הפרעון בכל יום - הרי זה נקרא בהבלעה, שאין לשון זה מורה שיוכל לסלקו באמצע הזמן, אלא קביעת זמני התשלומים 24

ויש מן האחרונים חולקים וסוברים שאפילו אם יכול לסלקו באמצע השבוע, מכל מקום מסתמא לא יחזור בו באמצע, והרי זה שכיר חודש והשכר נקרא שכר שבת בהבלעה ומותר, ואינו דומה למורד, שכך תיקנו חכמים לכתחילה להוסיף לכל יום בפני עצמו 25 .

כל טוב

כתבות נוספות