שאל את הרב

ס' ויקרא

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/09/12 14:57 יד בתשרי התשעג

שאלה

ב"ה

שלום, יש לי כמה שאלות על ס' ויקרא:

1.ויקרא, י"ט, י"ט: "בֶגֶד כִּלְאַיִם שַׁעַטְנֵז לֹא יַעֲלֶה עָלֶיךָ"

אז זה אומר שנגיד אם יש לך שטיח שעטנז הוא מותר או אסור?

2.ויקרא ט"ו, י"ט: " וְאִשָּׁה כִּי-תִהְיֶה זָבָה דָּם יִהְיֶה זֹבָהּ בִּבְשָׂרָהּ שִׁבְעַת יָמִים תִּהְיֶה בְנִדָּתָהּ וְכָל-הַנֹּגֵעַ בָּהּ יִטְמָא עַד-הָעָרֶב. "

כל מי שנוגע טמא? גם אם מדובר באחיה? באביה?

מדובר פה גם לגבי אישה רווקה? אם כן- זה לא בושה בשבילה שכולם יודעים?

בהמשך הפרק כתוב על אישה זבה ואז כתוב על קורבן (אני מצרפת קשור לנוחיות הרב http://kodesh.snunit.k12.il/i/tr/t0315.htm)

אם הקורבן הוא גם על אישה נידה או רק לאישה זבה?

אם הוא גם לאישה נידה- אני חושבת שזה מבכה לאיש שכולם יודעים... .

3. ויקרא ט"ז: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה אַחֲרֵי מוֹת שְׁנֵי בְּנֵי אַהֲרֹן בְּקָרְבָתָם לִפְנֵי-ה' וַיָּמֻתוּ."

היה קשה לי למה כתוב פה "אחרי מות", הרי זה קרה כמה פרקים לפני.

קראתי את פירוש רש"י והבנתי את הסברו כדי לזרז את אהרון וכו' אבל לא הבנתי עדיין- זה מסודר לפי סדר כרונולוגי? כאילו באמת ה' אמר את זה אחרי ששני בני אהרון מתו ורק לנו כתבו את זה בפרק הזה?

הפירוש של רש"י לא יישב לי את הקושי עד הסוף...

4. בפרק כ' מדובר בין השאר על איסור ניאוף. האם ניאוף זה גם מחשבה על כך?

וגם כתוב על אדם שמקלל אביו ואימו. אם קיללתי בטעות איך יש לכפר על זה?

תודה רבה

תשובה

בס"ד
שלום רב,

1. בנושא שטיח שעטנז: אסור לדרוך על שטיח של שעטנז אלא אם כן הוא מחובר לרצפה עם מסמרים או דבק... ואפילו קבע במסמרים עדיין לא ילך יחף.
אמנם לענין הנכנס לבית חבירו ואינו יודע אם יש שעטנז בשטיח אמר מו״ר הגר״ש ואזנר שליט״א שאפשר להקל כי יש להחשיבו ספק דרבנן כיון שאינו דרך לבישה באופן ארעי כזה שרי, וגם אין לחשוש דלא נקרא ספק כיון שהוא ספק חסרון ידיעה שלא נקרא ספק, דשאני כאן שקשה לברר, ע״כ. ועוד נראה סברא להקל בזה שבארנו דעת הר״ן שמותר אם אין דרכו בהעלאה ואין גופו נוגע בזה ולכן בכה״ג שהוא שעת הדחק וספק יש להקל.
מתוך הספר: אבני ישפה
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=872

כתבות נוספות