שאל את הרב

סתירות בתנ''ך-אשמח לתשובה בבקשה...

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 11/04/10 17:17 כז בניסן התשע

שאלה

סיפורים כפולים לדוגמא

בתנ"ך, בתחילת ספר בראשית מופיעים שני סיפורים על בריאת העולם. הסיפור המוכר יותר הוא זה שבפרק א', לפיו ברא אלוהים את הבריאה במשך שישה ימים: ביום ראשון ברא אלוהים את השמים ואת הארץ ואת האור. ביום שני ברא את הרקיע והבדיל בין המים העליונים לתחתונים. ביום שלישי חשף את היבשה וברא את הצמחים. ביום רביעי ברא את השמש, הירח והכוכבים. ביום חמישי ברא את הדגים והעופות. וביום שישי ברא את שאר בעלי החיים ואת נזר הבריאה אדם הראשון. לא מסופר על בריאת הגבר והאישה בנפרד, אלא כתוב: "ויברא אלהים את האדם בצלמו, בצלם אלהים ברא אותו, זכר ונקבה ברא אותם", כך גם יש יחס של רבים לכל אורך תיאור בריאת האדם. ביום השביעי, הוא יום השבת, אלוהים שבת ממלאכה ובכך קידש אותו.

בסיפור המופיע בפרק ב', לעומת זאת, האדם נברא מיד לאחר בריאת הצמחים, בעוד שאת כל בעלי החיים, ואת האישה, החליט אלוהים לברוא רק משום שהאדם (הגבר) היה בודד בעולמו החדש: "לא טוב היות האדם לבדו" (בראשית ב' י"ח). הפתרון הראשון שמצא אלוהים לבדידותו של האדם היה בריאתם של חיות השדה ועוף השמים: "ויצר אלוהים מן האדמה כל חית השדה ואת כל עוף השמים ויבא אל האדם" (בראשית ב' י"ט). רק לאחר זמן, כשהתברר לאלוהים שאין בעלי החיים יכולים לשמש עזר לאדם - "ולאדם לא מצא עזר כנגדו" (בראשית ב' כ'), החליט לברוא עבורו את האישה, אותה ברא מתוך צלעו של האדם.

בסיפור המבול במקום אחד כתוב כי לתיבה נכנסו שניים שניים, זכר ונקבה, ואילו במקום אחר כתוב כי נכנסו שבע בהמות טהורות.

דוגמא לסתירות עצמיות

מפת ארץ ישראל: האם בין נהר מצרים לנהר פרת או בארץ שבעת העמים.

מטרתה של השמיטה: האם לאביוני העם (שמות) או לעבדיו של האדם (ויקרא).

תקופת העבדות: עד היובל (ויקרא) או שש שנים ללא רציעה (שמות).

המרגלים: למה יצאו המרגלים לרגל? לפי גרסת במדבר, אלוהים ציווה לשלוח אותם, ואילו בספר דברים העם דרש זאת.

המלכתו של שאול: בתחילת ספר שמואל (שם במיוחד אפשר לראות סיפורים כפולים המובאים זה לצד זה במקביל). האם ההמלכה נעשתה בסתר ובמקרה בחיפוש אחר האתונות (שמואל א' ט') או שנעשתה באופן מכוון בקהל רב ובאמצעות הגורל (שמואל א' י').

הדחתו של שאול: האם מפני שלא חיכה לנביא לפני צאתו למלחמה (שמואל א' י"ג), או מפני שלא השמיד את עמלק (שמואל א' ט"ו).

סתירות לדוגמא עם המדע

תשובה

בס"ד
שלום רב,
אתה נכנס לאתר שמביא דברי כפירה - חלקם לא מדויקים. לכולם יש תשובה.
אבל אתה נלחץ מכך, נבהל ומתרגש כאילו בגלל דברים אלו כל אמונתך יכולה להתמוטט.

אם זה המצב עדיף שלא תכנס לאתרים של כפירה ולא תבהל.

אני לא יכול להשיב לכל הטענות שנאמרו כאן מפני שיש כאן נושאים שצריך יריעה מאוד רחבה כדי להשיב עליהם. אבל אתייחס למספר דברים שהעלית:
הסיפורים הכפולים במקרא באים להשלים אחד את השני.
כבר חז"ל הכירו בכך שפרק א' ופרק ב' בבראשית מתארים את הבריאה בשתי דרכים. עוד פרשנים רבים עמדו על כך. מדובר בשני סיפורים שלא סותרים אלא משלימים זה את זה. למשל הקשר בין איש ואישה יכול להיות רק על רקע של הולדת ילדים כמו בפרק א': זכר ונקבה ברא אותם.
אבל קשר בין איש ואישה יכול להיות גם לזוגיות ואהבה בין השניים, הדבר הזה מודגש בפרק ב': "ודבק באשתו והיו לבשר אחד".
כך גם בסיפור התיבה - החיות הטמאות באו שתיים שתיים והטהורות שבע - מפני שלאחר המבול נוח מקריב מהן קרבן.
בסיפורי שאול - היתה גם הכתרה ראשונה סמויה ושניה גלויה.
עבד עברי עובד שש שנים ואם נרצע כדי לעבוד לעולם, מדגיש הכתוב שבכל זאת בשנת היובל יוצאים כל העבדים גם אלו שנרצעו לעבוד לעולם.
המרגלים יצאו בגלל שהעם דרש ובספר במדבר מסופר שד' הסכים לדרישת העם ולא מנע מהם לשלוח מרגלים.
מטרת השמיטה גם לאביוני עמך וגם לעבדיך.
בסיפור המבול מדובר בהשמדת בני האדם. באותה תקופה חברת בני האדם, צאצאי אדם וחוה, היתה באזור הזה וכאן היה המבול. באוורסט ובמקומות אחרים לא היו בני אדם ולא היה מבול.
לגבי סיפור הנהרות בגן עדן - כך זה היה לפני שהאדם גורש מגן עדן - אפשר שעם הגרוש הכל השתנה.
אנחנו לא יודעים מה הכוונה במושג 'רקיע - מבדיל' מכל מקום לפי הפיזיקאים יש הרבה מאוד מים בחלל (כוכב שביט הוא כוכב של קרח).

לנושא 'גיל העולם' לפי התורה יש הסברים רבים. אפשר ששת ימי הבריאה נמשכו בפועל מאות ואלפי שנים שהרי בתחילת הבריאה לא היו שמש וירח - המושג 'יום' שהתורה מציינת מבטא שם פרק זמן אבל לא 24 שעות.

לגבי עדויות על יציאת מצרים זהו ויכוח בין הארכיאולוגים - יש הרבה עדויות ארכיאולוגיות אלא שהכופרים לא מוכנים לקבל אותם וקובעים שאין עדויות.

כתבות נוספות