שאל את הרב

סתירות בין תורה למדע

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/01/02 10:54 יד בשבט התשסב

שאלה

קראתי כי בתורה כתוב כי הארנבת והשפן מעלות גרה - כיום ידוע שלא השפן ולא הארנבת מעלות גרה - האם התורה טעתה?

תשובה

"סתירה בין המדע לתורה"?
חביבי. לא צריך להשתמש במילים כל כך "מפוצצות" לבעיה כל כך פשוטה. שמור את הביטוי הזה לשאלות יותר קשות. מילון אבן שושן פשוט יפתור את ה"בעיה הסבוכה" הזאת.
"הארנבת היא מין חיה המצויה בארצות המזרח ואין זו הארנבת שבארצות המערב, וארנבת שבארצות המזרח היא באמת מעלה גרה".
פשוט.
מה שקשה פה באמת זו הגאוה של זה שהזכרת במכתבך ובא לתקוף את התורה. זו גאוה שגובלת ב,,,,, מה הוא וחבריו חושבים? שהם "גילו את אמריקה" ומצאו "סתירה מדהימה" והקב"ה שברא את הארנבת לא ידע אם היא מעלה גרה או מפריסה פרסה. אוי אוי אוי.
לא רק הקב"ה אלא גם חכמינו הכירו "קצת" את המציאות. לכן לא להתרגש.
עוד דבר כדאי שתדע לך בענינים אלו. כי בכל מקרה שדנים בזיהוי בעלי חיים צריך לזכור כי גני חיות לא היו לא בכל עיר ובודאי לא בכל כפר, וכנראה לא היו בכלל בהישג יד של רוב מוחלט של האוכלוסיה. רוב בני אדם לא ראו "אריה" מימיהם וזיהוי בעלי חיים היה בגדר בעיה אמיתית. לכן כשהפוסקים קבעו הלכות זיהוי בהלכות כשרות עופות וכד' הם קבעו שאין לאכול בעל חיים ששמו כ"שם" של בעל חיים כשר אע"פ שכך קוראים לו באותו מקום. אפילו שהצייד או הציבור בעיר מסוימת קורא לו כך או אחרת, אם אין לך מסורת – אל תאכל. כל זה הוא כיון שטעויות בזיהוי היו דבר מאוד שכיח. לכן רק אם יש לגביו מסורת של היכרות ידועה - מותר.
ובענין הארנבת והשפן הרי זה כל כך ברור כי אלה שאוכלים אותם לא כל כך מתענינים מהו שמו המקראי של כל סטייק שהם אוכלים. ולכן אין כל פלא בעניין. במיוחד שיש סוג של ארנבת המצויה בארצות המזרח שהיא מעלה גירה. אז מה השאלה?

כתבות נוספות