שאל את הרב

ספר עמוס

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 18/12/06 18:47 כז בכסלו התשסז

שאלה

ב"ה

אני לומדת כרגע קורס בספר עמוס ונתקלתי בשאלה שמאוד מציקה לי באחד הפרקים. לא מצאתי תשובה ראויה בין הפרשנים וחשבתי שאולי תוכלו לעזור לי או לתת לי הכוונה כלשהי.

בפרק ג', פסוקים י"ב-י"ד, כתוב כך: (יב) כֹּה אָמַר יְהוָה כַּאֲשֶׁר יַצִּיל הָרֹעֶה מִפִּי הָאֲרִי שְׁתֵּי כְרָעַיִם אוֹ בְדַל־אֹזֶן כֵּן יִנָּצְלוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל הַיּושְׁבִים בְּשֹׁמְרוֹן בִּפְאַת מִטָּה וּבִדְמֶשֶׁק עָרֶשׂ׃ (יג) שִׁמְעוּ וְהָעִידוּ בְּבֵית יַעֲקֹב נְאֻם־אֲדֹנָי יְהוִה אֱלֹהֵי הַצְּבָאֽוֹת׃ (יד) כִּי בְּיוֹם פָּקְדִי פִשְׁעֵי־יִשְׂרָאֵל עָלָיו וּפָקַדְתִּי עַל־מִזְבְּחוֹת בֵּית־אֵל וְנִגְדְּעוּ קַרְנוֹת הַמִּזְבֵּחַ וְנָפְלוּ לָאָֽרֶץ׃

השאלה שלי היא כזאת: מדוע מכנה הנביא בפסוק י"ב את עמ"י בכינוי "בני ישראל" בפסוק י"ג "בית יעקוב" ואז שוב בפסוק י"ד "ישראל"?

מדוע יש שינוי בכינוי לעמ"י בכל פעם?

קראתי פעם משהו שאמר שהכינוי "בני ישראל" נאמר לגברים ו"בית יעקוב" נאמר לנשים. אך פירוש זה לא מסתדר עם הפשט ולכן הוא לא מקובל עליי.

אשמח אם תוכלו לעזור לי כמה שיותר מהר.

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה
איני יודע.
אני יכול להציע שני כיווני מחשבה:
האחד הנפוץ מאוד בראשונים "כפל העניין במילים שונות". אין לייחס לכך חשיבות פרשנית כי אם צורה ספרותית.
השני - בישראל הוא משתמש כאשר הוא מתאר את המציאות הרלוונטית: ישראל הם שכמעט ולא יינצלו והם הפושעים עליהם תבוא הפקידה הכללית. יעקב הוא הביטוי המתאר את המהות של האומה הישראלית: האומה הישראלית היא זו שצריכה להתבייש בכך שהיא נוהגת כך בשל העובדה שהיא מצאצאי יעקב. על כן הקריאה היא לשמוע ולהעיד בפני בית יעקב.

כל טוב

כתבות נוספות