שאל את הרב

ספרות הלכתית

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 25/01/14 04:41 כד בשבט התשעד

שאלה

שלום רב רב,

שאלה שאינה הלכתית ונוגעת למחקר שאני עורך: מהם הספרים ההלכתיים הראשונים שבהם יש חלוקה לפי סדר האלף-בית? ידוע לי שכבר שמואל אבן תיבון בתרגומו למורה נבוכים הוסיף תוכן מחולק לפי האלף-בית אבל, עד כמה שידוע לי, רק ספרים מאוחרים כמו "סדר הדורות" או "פחד יצחק" (שניהם מהמאה ה-18 לספירת הגויים) נבנו לפי צורת האנציקלופדיה המודרנית.

בכלל, אם תוכל להפנות אותי לספרות שעניינה הוא חלוקת ידע הלכתי (לדוגמה כזו שמסבירה מדוע "שולחן ערוך" מחולק לארבעה טורים בשונה מספרי הלכה שקדמו לו).

זו ודאי שאלה חריגה לפורום מהסוג הזה. אם תהיה לך עצה בעניין, זה יהיה לי לעזר רב.

בברכה,

דן

תשובה

שלום!

אני לא מומחה גדול לנושא, אני מכיר את ספר "פלא יועץ" שהוא אנציקלופדיה להנהגות מוסר ע"פ סדר א-ב, ואת ה"שדי חמד" שהוא אנציקלופדיה (שכתב רבי חזקיהו מדיני) למושגים ועניינים בהלכה ובעיון - שניהם מתקופת האחרונים.

ה"שולחן ערוך" למעשה מחולק לארבעה טורים בגלל שהוא בנוי על בסיס ספר הטור, שכתב רבי יעקב בן הרא"ש.

אציין כי באופן כללי ניתן לראות תופעה של פיזור וכינוס בלימוד התורה.

רבי יהודה הנשיא כינס באופן מסודר לפי נושאים (ששה סדרים המחולקים למסכתות) את כל דיני התורה שבעל פה. על בסיס זה הגמרא דנה באופן מפוזר, כשהיא גולשת מתחום לתחום באופן אסוציטיבי (נושא שקשור בדרך אגב לסוגיא, מימרא נוספת מאותו אדם וכדומה).

כאשר באו הראשונים לכנס את היוצא מהגמרא הם עבדו על פי סדר הגמרא, כמו שעשו הרא"ש והרי"ף בחיבוריהם - ריכוס וסיכום ההלכה למעשה לפי סדר הופעת הדברים בגמרא.

אחריהם יש את דור המסדרים: ראשית הרמב"ם, שבנה סדר של 14 חלקים המחולקים להלכות, ובהם סידר את כל ההלכות. כך גם הטור, שכינס את כל ההלכות הנוגעות למעשה ליהודי בגלות (כלומר: ללא דיני מקדש וקרבנות, טומאה וטהרה, מלכות, כמעט ואין עיסוק במצוות התלויות בארץ) בארבעה טורים: טור אורח חיים - העוסק בסדר היום הבסיסי (תפילה, שבת ומועד), טור יורה דעה - העוסק בהלכות איסור והיתר (כשרות, איסורים נוספים), טור חושן משפט - העוסק בהכרעות בענייני ממון, וטור אבן העזר - העוסק בדיני הבית היהודי.

אחרי דור זה בהמשך תקופת הראשונים קמו חיבורים רבים סביב הרמב"ם, הטור והתלמוד, ונוצר צורך מחודש באיסוף ההכרעות למעשה מכל ריבוי הספרים - שאותו עשה השולחן ערוך. גם על השולחן ערוך קמו האחרונים וכתבו סביבו חיבורים, עד שבדור האחרון שבו לכנס את כל דברי האחרונים, דוגמת המשנה ברורה והילקוט יוסף.

מקווה שעזרתי,
כל טוב!

אני

כתבות נוספות