שאל את הרב

כמה זמן כדאי להקדיש לסמארטפון ואיך למלא את הזמן?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/06/20 20:26 כד בסיון התשפ

שאלה

יש לי סינון של נטספראק על הפלאפון, עם אופציה להגבלת זמן גלישה.

כמה זמן כדאי להקדיש לגלישה בסמארטפון? והאם יש עצות לדברים שאפשר למלא בהם את הזמן?

תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה!

קודם כל יישר כוח על השאלה. אפשר לראות שהקדשת מחשבה לעניין ושחשוב לך לשים הגבלות חיוביות. עצם ההתקנה של תוכנת סינון היא מצויינת, ובמיוחד המודעות שלך לכך שכדאי להגביל את זמן הגלישה ולא רק את התכנים.

הסמארטפון כולל כלים שימושיים ונוחים מאוד, אך יחד איתם גם חסרונות רבים. כמו כל דבר שיש בו חיובי ושלילי, במקרה זה נדרשת מאיתנו עבודת בירור. אני לא חושבת שיש תשובה חד משמעית המסתכמת במספר שעות כזה או אחר, אלא במודעות, הקשבה פנימית אמיתית וכנה.

כיוון שיש אצלך אופציה להגביל מראש ע"פ הגדרה בנטספארק, אני ממליצה לך לעשות עם עצמך תקופת מבחן. כלומר, לקחת מספר ימים ולשים לב לזמן הגלישה שלך בסמארטפון ולתחושות שלך בעקבות זאת.

למה חשוב לשים לב?

• איפה גלשתי?

• האם הגלישה הייתה מנוצלת לדברים מועילים או סתמיים?

• האם הרגשתי תחושה של בזבוז זמן והחמצה?

• האם זה גרם לי לוותר על דברים אחרים שרציתי לעשות היום?

• איך היה יכול להיות ניצול זמן יעיל יותר?

• האם הגבלת הגלישה הייתה עוזרת לי היום?

במקביל, אולי יעשה לך טוב למלא את הזמן בדברים נוספים, ככה שלא יישאר הרבה זמן פנוי לגלישה בסמארטפון בלי מטרה. נכון שהקורונה כבר בסיומה (בלי לפתוח פה על גל שני, חלילה), אבל החופש הגדול בפתח ובעיניי זאת הזדמנות מצויינת להתחזק בתחביבים לפתח תחומי עניין חדשים. למשל:

יצירה, לימוד והעשרה- בישול ואפייה, סריגה, תפירה, תורה, שפה חדשה, בנייה, גינון ועוד ועוד. אפשר לעשות שימוש בסמארטפון כדי למצוא רעיונות והדרכות שונות, אני חושבת ששימוש כזה מצדיק זמן גלישה.

ספורט ופעילות גופנית- אנחנו לא תמיד אוהבים לזוז, והסמארטפון משכנע אותנו שאפשר לעשות הכל בלי לקום מהספה. אבל אין תחליף לפעילות גופנית אמיתית. בנוסף לחשיבות שלה מבחינה בריאותית, מוכח מדעית שהיא נותנת לנו תחושה של שמחה, שחרור וביטחון. זאת הזדמנות להקדיש זמן למצוא פעילות גופנית שמתאימה לך ולהכניס אותה לשגרה. הכל פתוח- ריצה, כוח, שחייה, ריקוד, יוגה, משחקי כדור, סוסים וכו'.

חברים- כבר אמרו לפנינו ש"לא טוב היות האדם לבדו". אפשר להרגיש ביחד ברשתות החברתיות באינטנט, אבל כמו בפעילות גופנית- אין תחליף לדבר האמיתי. הקדשת זמן לחברים היא משמחת ובריאה, גורמת לנו להכיר את עצמנו ולהעשות טוב לסביבה שלנו.

אפשר ורצוי להתייעץ עם חברים וקרובים כדי לנצל את הזמן יחד לדברים חיוביים ומעצימים. גם בנוגע להגבלת זמן הגלישה ייתכן ויהיו להם תובנות או נקודות למחשבה שיעזרו לך לדייק עם עצמך מה הן ההגבלות שמתאימות לך.

בהצלחה רבה!!

עידית

כתבות נוספות