שאל את הרב

סיוע מדריכים לנכות בבריכה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 12/05/02 16:11 א בסיון התשסב

שאלה

בס"ד

דחוף!

שלום רב,

במסגרת השאלות הנוגעות להדרכה בקבוצת נכים: כאמור אני מדריכה קבוצת נכים אשר מסייעים להם קבוצת סטודנטים חילונים ודתיים כאחד וברוך ה' באמת ניתן לחזות באחדות ישרא-ל על אף הקושי . ולהלן הדילמה הבאה. אנו בשבתות מתארחים בקיבוץ חילוני (שברוך ה' יש לו עירוב ואת האוכל אנו מקבלים בתרומה של בישולי אישה יקרה מחוץ לקיבוץ השומרת כשרות) והנה הגיע הקיץ ועימו הבריכות וזה כבר כמה זמן שהתנהל דיון בין המדריכים כיצד לא יאלצו החניכים לוותר על הרחצה בבריכה ואיך ניתן להימנע מגרימת חטא לדתיים ולחופשיים כאחד (כי"ח). משפחותיהם, אשר ברובן המוחץ חילוניות, של החניכים מאוד מעודדות את הכניסה למים (מאספקטים בריאותיים, חברתיים ובכלל לאור העובדה שלהם כהורים קשה לקחת את ילדיהם) והמדריכים החילוניים מוכנים להגיע בצהרי היום, לפני כניסת השבת על מנת שיהיה ניתן לגמור עם מלאכת הרחצה בטרם תיכנס השבת (רחצה ומקלחות). לנו (הדתיים) ברור שבמידה והרחצה תערך ביום שישי, חלק מן המדריכים המקפידים על שמירת שבת, יכנסו למים בכדי לסייע למדריכים האחרים למרות היות הבריכה מעורבת (שכן א. החניכים והמדריכים החילוניים אוהבים להיות יחד כקבוצה במים. ב. במיוחד בנוגע לבנות-מאוד קשה להכניסן ולהוציאן מהבריכה שאינה מותאמת) , מצד שני האפשרות האחרת היא להכנס בשבת עצמה, ואז מבחינת הדתיים זה אומר שהם אינם רוחצים אך גם אינם מסייעים במקלחות, עובדה שמקשה מאוד על שאר המדריכים ובכלל נותנת כביכול לגיטימציה לעובדה "לחילונים מותר..." מה עדיף?

ההחלטה תלויה בנו - הדתיים, בין שתי האפשרויות לעיל,

בברכת חודש טוב,

אודלי-ה

תשובה

בס"ד

עדיף לרחוץ ביום שישי כיון שחילונים הם "גם" יהודים.
במיוחד שאין להם כוונת עבירה אלא כוונה למצווה. והמצווה פה היא מאוד ברורה אבל העבירה לא ברורה כיון שאפשר שדינם של המדריכים הוא כמו של "רופאים" העוסקים במלאכתם ואין דעתם נתונה לעניני עריות.

לכן יש לכוון את הרחצה ליום שישי. וכיון שלא מדובר בפעולה רפואית אלה "כיפית" ויש בזה חשש איסור - המדריכים הדתיים לא צריכים להיות שותפים בזה.

אם בכל זאת יש מישהו מבין המדריכים שהולך לסייע - שיקפיד לסייע לרוחצים ולא לרוחצות.

------------

אגב - אם יש משהו "דחוף!" - נא לרשום זאת בכותרת ולא בתוך השאלה.

כתבות נוספות