שאל את הרב

סדר קבלת התורה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 12/02/02 15:08 ל בשבט התשסב

שאלה

לכבוד הרב,הייתי שמח אם הרב יוכל לעשות סדר בענין השלבים השונים של קבלת התורה [מה בעצם קיבלנו בהר סיני?את עשרת הדיברות בלבד?איפה קיבלנו את שאר התורה?למה אומרים תורה למשה מסיני?]

תשובה

כתב הרמב"ן בהקדמה לספר בראשית:
"משה רבינו כתב הספר הזה עם התורה כולה מפיו של הקב"ה. והקרוב שכתב זה בהר סיני כי שם נאמר לו עלה אלי ההרה והיה שם, ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, כי לוחות האבן יכלול הלוחות והמכתב, כלומר עשרת הדברות, והמצוה מספר המצות כולן עשה ולא תעשה. אם כן התורה יכלול הספורים מתחילת בראשית, כי הוא מורה אנשים בדרך בענין האמונה.
וברדתו מן ההר כתב מתחלת התורה עד סוף ספור המשכן, וגמר התורה כתב בסוף שנת הארבעים, כאשר אמר לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם.

וזה כדברי האומר תורה מגלה מגלה נתנה. אבל לדברי האומר תורה חתומה נתנה, נכתב הכל בשנת הארבעים, כשנצטוה כתבו לכם את השירה הזאת ולמדה את בני ישראל שימה בפיהם. וצוה לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ה' אלהיכם:

ועל כל פנים היה נכון שיכתוב בתחלת ספר בראשית וידבר אלהים אל משה את כל הדברים האלה לאמר.

---
סיכום:
במעמד הר סיני קיבלנו עשרת הדיברות בעל פה.
ארבעים יום אחר כך קיבלנו לוחות ראשונים ונשברו. וביום כיפור שאחריו קיבלנו לוחות שנים ונשארו ובהם כתוב עשרת הדברות שכבר שמענו.

ברדת משה מההר קיבלנו גם את כל התורה מבראשית עד סוף סיפור המשכן מה שהיה באותו יום. בסוף הארבעים שנה קיבלנו את השאר.
יש אומרים שתורה חתומה ניתנה דהיינו כל התורה מבראשית קיבלנו בסוף שנת הארבעים.


כתבות נוספות