שאל את הרב

מחפשת את מה שלא צנוע בסדרות וסרטים - מה עושים עם זה?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 08/08/21 20:38 ל באב התשפא

שאלה

היי,

בתקופה האחרונה אני שמה לב שבכול הסרטים והסדרות שאני רואה אני רק מחכה ומחפשת את הדברים שאסור לראות, את כל הדברים הכי לא צנועים, הכי חושפנים שיש.

זה לגיטימי? זה בסדר? אני קצת מבולבלת ולא יודעת אם זה כבר עבר את הגבול. תודה

תשובה

שלום יקרה.

קודם כל, אני רוצה להגיד לך כל הכבוד שאת פונה ומציפה את השאלה הזו. זה מראה גם על מודעות עצמית ורצון להשתפר, וגם על אומץ בכך שאת פונה ומעלה את הנושא.

את מתארת סקרנות מינית, שהיא נורמלית, מובנת וטבעית בגיל בו את נמצאת. מצד אחד, אנחנו חשופים היום למיניות בכל מקום, ברשתות החברתיות ובתקשורת, ומצד שני - מיניות היא לא נושא שמדברים עליו הרבה, במיוחד בחברה הדתית, ולכן בנות לעיתים טועות לחשוב שהתחושות האלו לא נורמליות. אז הבלבול שלך מאוד מובן!

חשוב לזכור שעצם הסקרנות והמחשבה על מיניות היא דבר טוב ורצוי. מיניות היא חלק מהחיים שלנו ובעתיד גם תהיה רצויה וחשובה, במסגרת בריאה של נישואין והקמת משפחה. זה טבעי מאוד שיש סקרנות ועניין במיניות.

מה עושים עם הסקרנות הזאת?

כדאי לחשוב עם עצמך, האם הסקרנות מתבטאת רק בלראות תכנים מסויימים, או שהיא משפיעה גם על ההתנהגות שלך באיזשהי צורה? איך הצפייה בתכנים האלה משפיעה עלייך? האם זה נכון בשבילך? האם תכנים מסויימים מעוררים בך מחשבות שלא נוח לך איתם, או גורמים לשינוי בהתנהגות שלך?

כדאי לשים לב שאנחנו לא מפתחות תפיסות מעוותות על מיניות. החשיפה למיניות מכל עבר, בתקשורת ובסרטים, יכולה לגרום לנו לפתח באופן לא מודע תפיסות לגבי מיניות. למשל, בתחומים כמו מראה הגוף שלנו ושל בן הזוג, זוגיות, יחסים אינטימיים ועוד. הבעיה היא שמה שמציגים לנו לא תמיד תואם את המציאות כפי שהיא, ולכן יכולות להיווצר אצלנו ציפיות ותפיסות מעוותות בנושאים האלו. התפיסות שאנחנו בונים בראש שלנו, ישפיעו על הציפיות ועל ההתנהגות שלנו בזוגיות ובנישואין. מהסיבה זו, כדאי לשים לב לאיזה תכנים אנחנו נחשפים, כדי שנפתח תפיסות מיניות בריאות.

למשל, אפשר לקרוא ספרים בנושא שמותאמים לבנות מתבגרות דתיות, כמו "מתבגרת באהבה" של דפנה פלר, ו"מה את מבקשת" שכתבה אוריה מבורך. פרקים מהספר של אוריה אפשר למצוא באתר חברים מקשיבים:

https://www.makshivim.org.il/blog/categories/%D7%9E%D7%99%D7%A0%D7%99%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%A6%D7%A0%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%AA

אם את מרגישה שהשחשיפה הזו לא טובה לך, אפשר להחליט להציב גבולות בכל מה שקשור לחשיפה לתכנים האלו. למשל, להגביל את הזמן שבו אני נמצאת בטלפון, להיות בטלפון רק כשאני עם אנשים, להתקין בטלפון אפליקציה שחוסמת את האתרים האלו.

למידע בנושא סינון וחסימות - אתר מוקד אור: moked.org.il

בנוסף, חשוב לזכור שהתחום הזה הוא תחום אחד בחיים, שכרגע פחות יכול לבוא לידי ביטוי. לכן, אפשר להעסיק את עצמנו בדברים אחרים, חיוביים, שממלאים אותנו.

כדאי בנוסף לפנייה אלינו להתייעץ עם מישהי בוגרת שאת סומכת עליה ויכולה לשתף אותה בתחושות שלך, למשל יועצת ביה"ס, המחנכת שלך, קרובת משפחה, מדריכה בתנועת הנוער או דמות אחרת שאת סומכת עליה. אפשר גם לדבר עם המשיבות שלנו במוקד הטלפוני, בכוכבית 8298. נשמח לדבר איתך.

בהצלחה!

רעות

כתבות נוספות