שאל את הרב

'נפילה' אצל נערה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 23/12/11 04:37 כז בכסלו התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב! תודה רבה במלאכת הקודש שאתם עושים

יש לי בעיה מאד קשה שאני נאבקת איתה יום יום. זה משהו מאד לא צנוע... ועכשיו אני לא יודעת איך להתמודד עם זה! החלטתי לפנות לרב כי אני לא יודעת עוד עם מי לדבר על מצב כל כך מביש שאי אפשר לדבר איתו פנים מול פנים... אז מה שקרה זה שראיתי סרטים... מאד לא צנועים במחשב, שלא מתאימים בכלל לילדה תורנית שלומדת באולפנה...

...אחרי כן הרגשתי ממש רע.. ועכשיו אני ממש מתחרטת ואני מרגישה שזה רודף אותי כל הזמן וכל התמונות חוזרות אלי ואני ישנה עם זה ממש בעצב ודמעות לפעמים.. וגם לעתים קרובות אני נזכרת בזה רק כשמשהו קטן שמישהו בחיים לא היה חושב על זה - מזכיר לי את זה... צורה או משפט על איזה משהו בכלל לא קשור מעלה לי אסוציאציה כזאת נוראית.. ואני ממש בדיכאון מזה. (זה לא משהו שעשיתי רק פעם אחת זה כמה הרבה פעמים במהלך השנים.. והמחשבות לא עברו לי עד היום.. והשנה זה שוב קרה, ואני מרגישה עכשיו עוד יותר גרוע שלא יכולתי להתגבר על היצר הרע... שהתרחקתי ונפלתי שוב... ואני עוד יותר גרועה ממקודם שלא השתפרתי בכלום בעצם כל השנים האלה ואני יודעת שזה ממש השפיע על הנשמה (ועכשיו אני בת 15)) אז שאלתי היא איך אפשר לצאת מזהה ? איך אפשר לנקות את זה מעצמי? לגרום לזה להיעלם לשכוח מזה..? זה נראה בלתי אפשרי עכשיו... אז מה עושים..? איך אני יוכל להקים בית קדוש בישראל? אני באמת מאד מאד רוצה לשכוח מזה !!

אז תודה רבה רבה ועמך הסליחה אם זו שאלה לא ראויה שקשה לקרוא חג חנוכה שמח ושנזכה רק לבשורות טובות אמן!

תשובה

בס"ד
שלום רב,
תחילה עלי לציין שהואיל ומדובר בעניני נשים נעזרתי ברעייתי בהכנת התשובה.

א. שורשי הבעיה נמצאים במקומות טובים ובריאים. הקב"ה ברא אצל בעלי החיים הרגשה נעימה שקשורה לקיום שלהם. כמו שהאוכל טעים לנו, נבראנו כך כדי שנאכל ונתקיים, כך גם הכוח שמביא להולדת ילדים (=יצר המין) גורם הרגשה נעימה וזה טוב וראוי. התורה אף מצווה אותנו "פרו ורבו...". מדובר אם כך במשהו שמטבעו הוא טוב וראוי. הבעיה היא (כמו גם באוכל...) שהשימוש בכוח זה בזמנים ובמקומות שאינם מתאימים מקלקלת. הולדת ילדים צריכה להיות בתוך משפחה. אבא ואמא בוגרים ואוהבים יוצרים מקום רוחני ורגשי שאליו יגדלו ילדים ויקבלו הרבה אהבה ובטחון. כך יגדלו להיות ילדים בריאים בגופם ובנפשם.

ב. כאשר מדובר על הנאה מיצר ההמשכיות (=יצר המין) שיש בגופנו בהקשרים ובנסיבות שאינם בתוך בנין זוגיות ומשפחה אז אנחנו משחיתים את הכוחות הללו, בהמשך זה גורם לנו הרגשה רעה (כפי שאת מתארת בשאלה שלך). המעשים הללו אינם מומלצים מבחינה תורנית, אך אצל נשים, אין עליהם איסור הלכתי מפורש.

ג. דברי החרטה שאת כותבת, הצער שלך על מה שעשית, הדאגה שלך להקים בית קדוש בישראל, הרצון שלך להתנקות... כל אלו מעידים כאלף עדים על נשמתך הזכה! במקום לכעוס על עצמך, עליך לשמוח שיש לך נשמה כל כך טהורה והיא נאבקת בעוצמה כנגד כל מה שעלול לפגוע בך, זה המאבק שאת חשה בתוכך.

ד. ההתבוננות השלילית שלך על עצמך. ההרגשה הגרועה שלך – אלו פעולות של היצר הרע שמבקש להחליש אותך. היצר הרע מעורר בך מחשבות רעות, שיפוט שלילי – הוא מעוניין להביא אותך ליאוש ודכאון מפני שאז לא יהיו לך כוחות לעמדו כנגדו.

ה. אל תעסיקי את עצמך במחשבות שליליות, גם אל תלחמי במחשבות הללו. תתחברי כל הזמן לנשמה הזכה שלך. לרצונות ולמחשבות הטובים שבתוכך. תדעי שאת באמת ילדה טובה שיש לה רצון רב להיות טהורה. נכון שנכשלת בעבר ועלול להיות שתכשלי בעתיד – מפני שקשה מאוד להגיע לנצחון מלא. אבל תמיד תאמרי לעצמך שהכשלונות הם לא האמת שלך – הם מעידה או נפילה אבל האמת שלך נמצאת בתוך הטהרה והקדושה – אליהם את שייכת, זו את.

ו. כפי שציינתי בתחילה – היצרים הללו ביסודם אינם רעים – לכן המאבק בהם כל כך קשה. הם חלק מהטבע הגופני שלנו והוא מטריד אותנו על פי טבעו. הבעיה היא שכל עוד לא מתחתנים אין אפשרות לבטא את הצרכים הגופניים הללו בדרך טהורה, לכן לעיתים נכשלים ולא עומדים בנסיון.

ז. כדי לשמור ולהשמר מכשלונות עלינו לפסוע בשתי הדרכים: 'סור מרע' ו-'עשה טוב'. צריך להכיר את עצמנו ואת המצבים בהם אנחנו נכשלים ולתכנן בשכל את ההתמודדות אתם.

ח. 'סור מרע' - להתרחק מכל מה שעלול להכשיל אותנו. עלינו להכיר את עצמנו ולדעת להשתמש בשיטות שימנעו את האפשרות לכשלון. לדוגמא: להיות במצב שלא נוכל בכלל לגלוש לסרטים מגעילים. את זה משיגים כשלא משתמשים במחשב במקומות צדדיים. תדאגי שכאשר את גולשת המסך הוא במקום שגם אחרים יכולים 'להציץ' אליו – זה ירתיע אותך מגלישה לדברים מכוערים. זו כמובן רק דוגמא. עליך לזהות את המצבים בהם את עלולה ליפול – ולתכנן בשכל איך לא להגיע למצבים הללו מלכתחילה.

ט. 'עשה טוב' – למלא את עצמנו בדברים שמחזקים את הגוף: התעמלות, שחיה, מסעות... להעשיר עצמנו בדברים שמרגשים את הנשמה: נגינה, נופים, לימוד, תפילה... לעשות דברים שמשמחים ומרתקים אותנו – לראות סרטים כשרים, לשמוע מוזיקה שמחה, להיות עם חברות שנעים וטוב להיות אתם...

י. מעל ומעבר, לפני ואחרי הכל: אמונה. להאמין שבורא עולם העניק לנו נשמה זכה והוא תמיד יקבל אותנו בתשובה.. לדעת שאין כשלון שאי אפשר לצאת ממנו. אין חטא שאין עליו תשובה. לזכור שעוד נתבגר ונתחתן ונבנה בית כשר בישראל, להבין שיבואו ימים בהם כל התקופה הקשה הזאת בקושי תזכר...

כתבות נוספות