שאל את הרב

נער דתי בחברה חילונית

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 19/09/05 20:54 טו באלול התשסה

שאלה

שלום רב

ברצוני לקבל את עצתכם ועזרתכם בעניין שיפורט להלן:

יש לי אח בן 15. הוא התחיל עם כל העניין של חזרה בתשובה בעקבות אחי השני, בן ה- 21 אשר לומד בישיבה שחורה

למותר לציין כי אנו באופיינו משפחה מסורתית (צופים בטלוויזיה בשבת, לא מדליקים אש)

איננו מעוניינים שהוא ילמד בישיבה מכל מין וסוג שהיא, והיינו מעוניינים שיסיים את לימודיו התיכוניים (מדובר בתלמיד מצטיין), עם פתיחת שנת הלימודים הוא הבריז מבית הספר ונודע לנו כי הוא מעוניין ללמוד בישיבה שחורה. מובן שהוא נתקל בהתנגדות עזה מאיתנו.

איך ניתן למנוע ממנו מלחשוב כאלה מחשבות? האם להפסיק את הקשר עם אחי השני? האם עלינו להפסיק לקיים חלק מהמצוות (אי בניית סוכה למשל) הוא מגביל אותו ואותנו- הוא לא מוכן להשתתף בפעילויות חברתיות של בית הספר (הצגות וטיולים) משום שהוא מפסיד תפילה בציבור- האם תפילה בציבור היא דבר כ"כ חשוב? האם בגיל 15 צריך להיות כ"כ מוגבלים (אסור לצאת עם בנות!) האם עלינו לגרום לו להפסיק לקרוא ספרות תורנית (הוא הולך לשיעורי גמרא ולומד בבית מכל הספרות התורנית המצויה בבית בעקבות אחי השני)

אנא עזרו לנו בעניין הזה על מנת שלא נאבד אותו

דרך אגב- אנו לא מתכוונים לעשות שום צעד בנושא של חזרה בתשובה ואני לכשעצמי מוגדרת כחילונית

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה
המשפט שבו אני נאחז בדבריכם הוא "על מנת שלא נאבד אותו". אתם כל כך צודקים ברצון שלכם לא לאבד אותו, וברצון שלכם שהוא יהיה קשור בכם ואת קשורים בו, וזו צריכה להיות נקודת המוצא.
איך לא מאבדים ילד ? בדרך כלל לא מאבדים אותו על ידי כך שמוצאים נקודת איזון בין הרצונות שלו לבין מה שמצפים ממנו. שני הצדדים צריכים להבין כי לא כל מה שהם מבקשים יתמלא במלואו, וכל אחד יהיה באמצע כדי שיישאר קשר עמוק בין שני הצדדים.
על כן, באופן עקרוני הטוב ביותר הוא שתגיעו אתו להסדר. אתם תקבלו את זה שהוא רוצה להיות דתי וללכת לישיבה, והוא יקבל את זה שהוא צריך להשלים בגרות (אפילו אקסטרני ברמה גבוהה), ולא לדרוש מכם לשנות את עצמכם. אתם תקבלו את זה שהוא קורא ספרות תורנית והוא יקבל את זה שאתם מציעים שהוא יחפש את דרכו קודם בזרם דתי הרואה בחיוב לימוד תורה יחד עם לימודים של דברים אחרים. אתם תקבלו את זה שהוא נוהג בדרכי הקדושה והצניעות ולא נוגע בבנות ולא יוצא עימן, והוא יקבל את זה שבמסגרת המשפחה הוא יחיה כבן משפחה ולא כעצם חריג, וכו' וכו'. בדרך זו אתם תצליחו לא לאבד אותו והוא לא אתכם, ופעמים רבות לאחר גיל ההתבגרות שבו באופן טבעי רואים כל דבר בשחור לבן מוצאים דרך עם פינות יותר עגולות, שמאפשרות לו לחיות את החיים האמיתיים שהוא בחר בהם בלי לאבד את משפחתו.

כל טוב ומצאו שלום

כתבות נוספות