שאל את הרב

נער דתי בבית ספר חילוני

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 04/06/12 23:30 יד בסיון התשעב

שאלה

שלום כבוד הרב

יש לי בעיה מאוד רצינית. אני בא מבית חילוני ואני כבר כמה חודשים שומר שבת מתחזק לומד תורה.. התחלתי לקבוע עיתים לתורה וללכת לבית כנסת בקביעות... ועכשיו רק אני שומר אצלי..השאר לצערי לגמרי לא.. עכשיו בקשר לבית ספר.. אני בבית ספר חילוני.. ומאוד רוצה לעבור.. אני משתדל כמה שפחות ללכת לשם ( פריצות שירות נשים מה אין שם? יש שם את כול הדברים הרעים..) ובגלל זה היועצות המורים מתקשרים לאמא שלי ועושים בלאגן .. ואמא שלי במצב רוח ממש לא טוב בגלל שאני הולך.. היא מאמינה שרק לימודים היום עוזרים לאנשים.. ובלי לימודים אנשים הם כלום .. כמה שאני מנסה להסביר לה זה לא הולך, וכבר אני לא יכול לנסות להסביר לה כי כל שיחה על לימודים מגיעה למבוי סתום ... היא ממש מצוברחת שהמורים אומרים לה שאני נכשל בהכול והיועצות באות אלי הביתה... והמצב שלה ממש רע בגלל זה וכואב לי לראות אותה ככה אז לפעמים אני הולך ... ואני ממש לא יודע מה להגיד לה ומה לעשות פה .. אני מאוד רוצה לעבור אבל היא ממש תפגע וכנראה גם לא תקבל את זה.. ואבא שלי? אני אפילו לא התחיל לפרט כי זה בטוח שהוא יעשה בלאגן ויהפוך חצי עולם בגלל זה.. מה זה רשות רבים רשות יחיד הוא לצערי לא יודע... ואם אני אעבור לישיבה תיכונית או ישיבה.. מצד אחד אמא שלי מאוד תפגע וקשה לי להאמין שהיא תקבל את זה.. ואבא שלי יהפוך חצי עולם וקשה לי להאמין שהוא ידבר איתי בכלל אחריי זה... המצב ממש לא פשוט ואני לא יודע מה לעשות.. שאני בבית ספר ממש קשה לי להישמר מן החטא .. אני חושב שאני יודע כמה בלטות יש אצלי בבית ספר מרוב שספרתי אותם כדי לא לחטוא בעיניים.. זה שאני בצד ולא ליד כולם והמוזר מבין כולם זה ברור שאני כזה.. המורות צועקות דברים שה' ירחם .. מדברים על עריות .. בכיתות ז' ח' מלמדים ילדים איך לעשות יחסים בצורה שלא יהיה ילדים ... זה ממש גיהנם בשבילי... אבל אם אני אצא משם ואלך למקום דתי .. כול המשפחה תפגע.. ובלי התמיכה של אמא שלי אני לא חושב שאני אעשה משהו ... ושוב אם אני אנסה לדבר איתה המבוי יהיה סתום .. אני כבר לא יודע מה לעשות .. אשמח אם הרב יוכל ליעץ לי מה לעשות.. תודה רבה ושבוע טוב..

תשובה

בס"ד
שלום רב,

לפי מה שאני קורא, אתה צדיק ואם כך אין לך מה לדאוג, כבר נאמר: "רגלי חסידיו ישמור".
דע לך, להתקדם באמונה זה כמו לעלות במדרגות. מי שממהר ומדלג במדרגות, מתעיף וצריך לנוח, הוא כבר לא מתקדם בכלל. אבל מי שעולה לאט ממדרגה למדרגה, ממשיך ועולה ללא הפסקה. אתה חייב להתקדם לאט לאט.
הגעת למעלה מסוימת תעצור, תן לדברים למלא אותך ואת הסביבה שלך, תמתין עד שגם אתה וגם האחרים, כולם יתרגלו, ואז תעלה למדרגה הבאה.
האם אתה לובש כיפה? האם אתה לובש ציצית עם ציציות בחוץ? האם אתה מברך ברכת המזון בכיתה? תמיד תתקדם.

ואל תברח, אל תתביש, תתגאה באמונתך, ביהדותך האמיתית. אתה צריך להרגיל את הסביבה שלך: גם בבית ספר, גם בבית, שאתה דתי, שאתה שומר ומקפיד. הכל בהדרגה, לאט, בענווה ובזהירות.
ההורים שלך לאט לאט יתרגלו לכך, וגם בבית הספר יכבדו אותך ויהיו יותר זהירים בך.

בנושא לימודים, כולם צריכים לדעת שלהיות דתי זה לא להיות נכשל בלימודים, להיפך, גדולי ישראל מעולם היו אנשים חכמים וידענים: הרמב"ם, המהר"ל, הגאון מוילנא...
אתה לא צריך להיות גאון, לא חייב לקבל 100 בכל מקצוע, אבל תשתדל כמה שאתה יכול – ללמוד ולהצליח.

באשר לחיים בתוך החברה החילונית, תפעל בצורה שקולה, תתכנן את החיים שלך בתוך בית הספר, בדרך מכובדת שלא מזיקה לך:

1. תשתף את המחנכת ואת היועצת או אחת מהן באמונה שלך. תספר להם שאתה בחרת להיות דתי, תסביר להם את הקשיים שלך בבית ובבית הספר - אני בטוח שהם ינסו לעזור לך.

2. תנסה למצוא ילדים שיהיה לך אתם נוח ונעים: או ילדים חילוניים צנועים ועדינים או ילדים מסורתיים או דתיים. יכול להיות שאתה תתן דוגמה ואומץ לילדים נוספים שבלבם הם דתיים.

3. תנסה למצוא מקום בבית הספר שבו אתה לא נחשף יותר מדי למראות לא צנועים: אולי תשב בספריה לקרוא ספר או ללמוד?

4. אל תתבייש להיות דתי, חובש כיפה, מברך, מתפלל, לומד – גם בתוך בית ספר, רק יעריכו אותך ויכבדו אותך.

5. תציע למורה או למנהלת שאתה תארגן דברים שקשורים לדת עבור הכיתה או אפילו כל בית הספר: להכין לקראת שבת או חג דף על הפרשה, להעביר משהו בכיתה או בבית הספר או להזמין מישהו מבית הכנסת שיעביר משהו, לדאוג לקשט ולהכין לקראת חגים.

תזכור תמיד שהקב"ה רוצה מאתנו רק טוב, לכן לא נתקדם במלחמות נגד בית ספר ולא במאבקים נגד ההורים. הכל בשלום ובאהבה - כך צעדיך יהיו גם כיבוד הורים וגם קידוש ד' ברבים.

תגיע למצב שאמא שלך תשמח שאתה לומד יפה ומתנהג יפה, אז היא כבר לא תדאג לך ותהיה מוכנה להקשיב גם לרצון שלך לעבור בעתיד ללמוד בישיבה.
גם אבא שלך יתרגל אט אט לכך שהבן שלו דתי, יש אפשרות גדולה שהוא עוד יאהב את הרעיון.

כתבות נוספות