שאל את הרב

נעילת הסנדל ביו"כ ובט' באב

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 12/08/13 23:03 ו באלול התשעג

שאלה

שלום לרב. האם איסור נעילת הסנדל ביו"כ ובט' באב, הוא על הגדרת מנעל שיש בו עור או גם על כזה שנוח, או : (שאלה נוספת) שלמרות שאין בו עור בהגדרת יצרן הוא נראה כזה (מראית עין). בתודה ושנה טובה.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

אכן ההגדרות מורכבות - רצ"ב קטע מהרב אליעזר מלמד

אסור בתשעה באב לנעול סנדל או נעל מעור. לדעת רבים, רק נעליים שעשויות מעור אסורות, אבל נעליים שעשויות מחומרים אחרים, כגון גומי ופלסטיק, אפילו אם הן טובות כמו נעלי עור, מותר ללכת בהן בתשעה באב (רי"ף, רא"ש).

ויש אומרים, שהאיסור חל על כל נעל נוחה שההולכים בה אינם מרגישים את קושי הדרך (רז"ה). ובזמן חז"ל, רק נעלי עור היו נחשבות טובות, אבל מחומרים אחרים לא היו עושים נעליים טובות, וממילא לא חל עליהן האיסור. אבל כיום שעושים נעליים או סנדלים מחומרים אחרים, והם טובים כנעליים וסנדלים מעור, אסור ללכת בהם בתשעה באב. לדעה זו אסור ללכת בתשעה באב בנעלי התעמלות וסנדלי שורש וכיוצא בהם, אבל מותר ללכת בנעלי בית ונעלי בד בעלות סוליה דקה, שמרגישים בהן את קושי הקרקע.

למעשה, ההוראה המקובלת, שאין איסור ללכת בנעליים וסנדלים שאינם מעור, ואע"פ כן מי שיכול בלא קושי להסתפק בנעלי בית או נעלי בד שאינן מגינות באופן שלם על הרגל – טוב שיחמיר (מ"ב תריד, ה).
מתוך
http://ph.yhb.org.il/05-10-08/

כתבות נוספות