שאל את הרב

נס? נבואה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 31/10/09 19:50 יג בחשון התשע

שאלה

בנושא מאמר של הרב שמואל אליהו רציתי לשאול כך:

האם אנו מאמינים בניסים גלויים בדורנו כלומר ניסים שמחוללים דברים אל טיבעיים חסרי שום היגיון? כמו קימה לתחיה של מישהי גם אם היא רחל אימנו? וזה לא שאיני מאמין בתחיית המתים אבל במציאות כמו שלנו העולם מתנהל על דרך הטבע... ה' הפך את סידרי הטבע לדורות שהיו במצב נחות.... כשמדובר בעם שירגום את מנהיגו משה אם הוא לא יאכיל אותו אך זהו עם ישראל דאז, והוא הכרחי לקיום העולם מחד אך אין הוא מסתפק בשלו ויעשה מעשה וחייב שיקרעו בשבילו את ים סוף אז ה' עושה את זה ... אבל רק בדור קטן אמונה! ריה"ל אומר שהסיבה של ניסים גלויים היא כדי להוכיח את מציאות ה' ולכן רק דור שבו יש ספק אמונה גדול אז נעשים דברים כאלו לא כך?!יש שמקווים שה' יוריד לנו את ביהמ"ק באש אבל אנו כדור של אנשים שלא מחכים שהתשועה צריכה לבוא ממעשים מקווים לפעול להימנות אם אנשים שבנו את ביהמ"ק ואם לא נצליח אזי ניצטרך להגיע למציאות בה ה' יוריד לנו את ביהמ"ק... כוונתי היא מתי נס מגיע? האם בדורנו נס גלוי אל טבעי הוא קיים?(והכוונה היא לא להשגחה גדולה לא לחייל שנזרק עליו רימון מכל צדדיו ורק הוא לא ניפגע כי ה דבר הגיוני למרות שסבירותו היא קטנה). האם אמונה בניסים לא הופכת אותנו לאנשים קטנים סמחפשים את אמונתינו בדברים קלים כמו נס ולא מתאמצים למצוא את ה'? מה באמת זה סיםור של רחל אימנו? והאם יש דעות נוספות בענין? מה הם טוענות? מה הרעיון מאחוריהן? ועל מה הם מסתמכים?

שאלתי השנייה היא מה חושב הרב על האימרה הנחרצת של הרב אליהו כי "לא יהיה פינוי" לפני גוש קטיף? האם זה לא נבואת שקר שהרי פסקה נבואה ? האם דבר כזה הוא לא מעשה חסר אחריות שיכול לגרום לאנשים להתמך על חזיון זה וכשהוא הוכח כטעות הם חיחדלו מלהאמין? האם זה לא מלמד אותנו כלל חשוב שב ככל שיהיה איננו נביא?

תודה בה לך על שהינך חולק עימי את ידיעותך הרבות

תשובה

בס"ד
שלום רב,
יש לך עמדות ברורות, אתה מנמק את דבריך בטעם, אם כי אפשר ודאי להציע גם הסתכלות שונה על הדברים וניתוח אחר.
התיאור על רחל אמנו שמסייעת לחילים במבצע עופרת יצוקה עורר בזמנו דיון רחב.
איש לא טען שרחל אמנו קמה לתחיה, הכוונה היתה שדמותה הופיע כדי לסייע לבניה, ושוב נעלמה.
הדעות שלך, ודעות הפוכות עולות בהקשרים רבים של סיפורים על ישועות ונפלאות, אכן בדברים אלו יכול כל אחד להחליט עד כמה להאמין או לא להאמין.

באשר לדברי הרב אליהו "היה לא תהיה", הסביר בנו, הרב שמואל אליהו שזו היתה תפילה ולא קביעה או נבואה.

השאלות שלך בדבר ההשפעה של הדברים הללו והלקחים הנלמדים מהם חשובות מאוד, עם זאת עלינו לזכור שבנושאים אלו יש לכל עניין צדדים שונים ומגוונים.

כתבות נוספות