שאל את הרב

נישואין אחרי לג בעומר

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 19/03/02 22:49 ו בניסן התשסב

שאלה

בתי עומדת להינשא - אנו אשכנזים, אין לנו מנהגי אבלות ברורים מהבית לגבי ספירת העומר. היא מעוניינת להינשא מעט אחרי ל"ג בעומר [לפני שבועות]. מה נהוג?

תשובה

בס"ד

א
בימי הספירה מתו תלמידי רבי עקיבא ל"ג יום, ולכן נוהגין בחלק מימים אלו קצת אבלות שאין נושאין נשים ואין מסתפרים. אמנם לא כל ימי הספירה כפי שיפורט להלן.
ב.
הספרדים - הנוהגים כב"י נוהגים לא להסתפר או לישא אשה עד ל"ד בעומר בבוקר. כמו כן לא שומעים בימים אלו שירים בכלי נגינה או ברדיו \שו"ע תצג סע' א, ב\.
ג.
מנהג האשכנזים בארץ ישראל - לישא אשה ולהסתפר ביום ל"ג בעומר עצמו ומר"ח סיון והלאה. לא קודם ר"ח אייר, לא בר"ח אייר עצמו, ולא בין ל"ג בעומר לר"ח סיון. רובם נהגו שעושין נישואין ביום ל"ג ולא בליל ל"ג. אבל אם השעה דחוקה עושים תספורת וגם חתונה בליל ל"ג בעומר. וכיום רבים מקילים להנשא בליל ל"ג בעומר.\מנהג האר"י המובא בספר ארץ ישראל עמודים סד סה סעיף ב\
ד.
יש אשכנזים שנהגו בזה להתיר תספורת ונישואין עד ר"ח אייר ומשם ועד שבועות אוסרים מלבד מיום ל"ג בעומר עצמו. ויש מחמירים בשני ימי ר"ח אייר שהם בכלל האיסור עד ג' ימי הגבלה. \עיין משנ"ב ס"ק יד טו עכ"ל.
ה.
נישואין - גם אלמן הנושא אלמנה דינו כנ"ל אמנם מותר להחזיר גרושתו אפילו לפני ל"ג בעומר \כה"ח שם ס"ק ב, ג\.
ו.
שידוכים - מותר לעשות שידוכים \אירוסין\ ולעשות סעודה. רק שלא ינגן בכלי נגינה ולא ירבה בריקודים ומחולות \כה"ח שם ס"ק ט\. ולדעת המשנ"ב לא יעשו ריקודים ומחולות כלל. \ס"ק ג\

כתבות נוספות