שאל את הרב

נידה

חדשות כיפה הרב שי פירון 25/04/02 15:28 יג באייר התשסב

שאלה

שלום לכבוד הרב.

בסמינריון שחברתי השתתפה בו היה שו"ת והשאלות הגיעו לשמירת נגיעה. חברתי שאלה למה שומרים, ואמרו לה שאחת מהסיבות היא בגלל הטומאה של הנידה.

חברה שלי העלתה בפני את השאלה הבאה:

יש לה אח גדול שנמצא בצבא והיא רואה אותו פעם בחודש. אם הוא יחזור הביתה כשהיא נידה, וירצה לתת לה חיבוק של אחים, והיא תתדחה אותו אז הוא יפגע. מה שהוא גם לאחרונה התרחק מהדת ולכן יסתכל על זה בזלזול ויקח את זה אישית נגדו מאחותו. מקרה נוסף הוא שלאותה ילדה יש משפחה בחוץ לארץ, וסבא שהוא חולה סופני. כאשר היא רואה אותו, זה קורה פעם בשנתיים ועקב המחלה המפגשים האלה הופכים להיות מאד חשובים! ככה שאם היא רואה אותם פעם בהמון זמן, וכל מה שהיא יכולה לעשות זה להגיד היי, זה נראה מזלזל וגם מבחינתה היא יודעת שהיא רוצה לחבק אותם לכל הפחות. אם כן, השאלה: אסור לה לגעת באחיה או בסבא שלה או בכל קרוב משפחה אחר בגלל הטומאה למרות המצב הספציפי??

תודה מראש ----- וחברתה!

בקשה נוספת יש לי אם כבוד הרב אינו רואה צורך רציני בפרסום השאלה אז אנא ממנו לא לפרסם אותה לרשות הרבים.

תשובה

ב"ה


שלומות!


בשאלה זו יש מחלוקת. אומנם, לפי הרמב"ם משתמע שאין לאח ואחות לגעת אחד בשני לאחר שהבת גדלה והגיע לכלל
בשלות גופנית.
אומנם, לשון השולחן ערוך היא : "הרי זה מגונה ביותר ודבר איסור הוא ומעשה טפשים" אומנם, השו"ע לא השתמש בלשון של איסור אבל ודאי עולה מרוח הדברים שמעשה זה מנוגד לדרכי הצניעות המקובלות.
אומנם אחד ממפרשי השולחן ערוך, החלקת מחוקק, כתב : זה שמחבקים מנשקים אח לאחותו ה ק ט נ ה אין זה לחיבת אישות רק לחיבת קירבא, והכל לשם שמיים".

אומנם, החלקת מחוקק דיבר רק על קטנה ולא על גדולה. ולכן, גילויי קרבה קלים כגון נתינת יד, "צ'פחות" ואפילו חיבוק קל - במקרה המיוחד שהזכרת, ניתן להתיר אף שכאמור אין זה לכתחילה.
לענין נישוק וכו' - ראוי להחמיר יותר. כל זה תוך הדגשה שלחלק מהפוסקים הדבר אסור מעיקר הדין.
וצריך לעשות כל זה מתוך שלום וקרבה תוך בניה של בית בו מתנהלים חיים נורמאליים ובריאים.
וביחס לסבא, להרבה דעות הדבר מותר לכתחילה, כמו ביחס שבין אב לבתו.


בברכה,

שי

כתבות נוספות