שאל את הרב

נטילת ידיים למטרות הגיינה?

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 30/10/12 21:44 יד בחשון התשעג

שאלה

שלום רב,

לפני אלפי שנים לא היה סבון וברז אז היה אפשר להבין את ההגיון בקביעת כללים לנטילת ידיים באמצעות כלי שלוש פעמים,

מדוע היום לא משנים את הכללים כאשר יש ברז וסבון?

הרי אילו היה ברז וסבון לפני אלפי שנים לא היו קובעים לטול ידיים עם כלי שלוש פעמים.

לפי אותו הגיון אפשר גם לא לנסוע ברכב ולרכוב על חמורים כמו לפני אלפי שנים.

למעשה נטילת הידיים בכלי חסרת חשיבות מבחינה הגיינית ונהפכה לטקס.

מדוע רבבות יהודים צריכים לשעבד את חייהם להלכות שלא עומדות במבחן הזמן ויתכן שכלל אין שכר בקיומם בשל כך..

אולי הרבנים שלא מתאימים את ההלכות לזמן עושים עוול רב לעם ישראל שנאלץ לשעבד את חייו למשימות רבות לא רציונליות בכל רגע..ולפעמים שחילוני שואל למה עם חיוך ? אין תשובה משכנעת...

תשובה

בס"ד
שלום רב,

חבל שאתה קובע קביעות ומטיח בקורת על סמך השערות שלא בדקת אותן.
אתה גם מסיק מסקנות מרחיקות לכת ואפילו מסיים בכך שאין תשובה משכנעת.

אתה קובע (ציטוט): "למעשה נטילת הידיים בכלי חסרת חשיבות מבחינה הגיינית ונהפכה לטקס".
בקביעה זו אתה מניח שלנטילת ידיים יש למטרה הגיינית.
אתה טוען: "אילו היה ברז וסבון לפני אלפי שנים לא היו קובעים לטול ידיים עם כלי שלוש פעמים".

אם כך הנני מפריך להלן את הקביעה הזאת שלך וכך מתבטלת השאלה.
אם לנטילת ידיים היתה תכלית הגיינית אז היתה חובה ליטול ידיים לפני כל אכילה.
אבל ההלכה דורשת נטילת ידים רק לפני אכילת לחם. כמעט בכל ארוחת צהרים שאני סועד, אינני נוטל ידיים:
אני יכול לאכול מרק, עוף ודגים, אורז, תפוחי אדמה ופתיתים ועוד כהנה וכהנה ללא נטילת ידיים.
הרי לך הוכחה שההלכה לא דורשת נטילת ידיים לצרכים הגייניים ושאלתך בטלה.

כתבות נוספות