שאל את הרב

נוסח רס"ג \ ברכות שמע מותאמות לשבת

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 05/07/19 10:40 ב בתמוז התשעט

שאלה

יום מבורך!

לאחרונה חקרתי אודות סידור רס"ג ופשוט נדהמתי כמה שהוא נוח ומחבר.

אני לא מצליח יותר להתפלל בנוסח הקבוע שלי, ומאוד הורשמתי מהסידור הנ"ל, כי אני יכול לשלב יותר מעצמי בתפילת העמידה.

שאלות:

1. האם אני יכול להתפלל מהסידור הזה? הוא מצויין מבחינתי!

אני יודע שההמלצה הראשונה היא לנסות להתחבר לנוסח הקבוע, להבין מה התפילה אומרת וכ'ו... אבל איני שם.

2. הסידור הנ"ל כולל ברכות שמע מנוסחות לשבת. בדיוק כפי שנוסח רומא (איטליה) מתפללים כעת, בתוספת נוסח מיוחד לברכת אהבת עולם. מכיוון שליבה של התפילה עבורי היא ברכות שמע+עמידה, אני מעוניין לאמץ את קריאת הברכות הללו בנוסחי השבת, דבר שיגרום לתפילה להיות מכוונת יותר. האם הדבר אפשרי (בדומה למנהג איטליה\א"י).

3. בסידור רס"ג יש גם ברכות קריאות שמע לנוסח מיוחד למוצאי שבת שכולל אזכרות להבדלה. אני מעוניין לאמץ גם את הנוסח הזה. האם הדבר אפשרי? בסידורו הוא רושם "מי שאומר נוסח זה אין טעות בידו ואין למחות בידו".

4. אני מעוניין לוותר בתפילת יחיד על "עלינו לשבח" כדי להשאיר אותה מיוחדת לראש השנה וסיים ב"ולבא לציון גואל" כמבואר בסידור רס"ג.

5. במידה ואדם קורא "אשרי יושבי ביתך" פעם אחת בתפילת שחרית, ואינו מעוניין לקרוא פעמיים בימים שאין בהם מוסף. האם מומלץ שיקרא מפסוקי דזמרה, או שמא מומלץ מהמזמור שלאחר העמידה?

תודה רבה

תשובה

שלום וברכה

אין ספק שתפילת הגאונים הייתה יותר פשוטה ויותר ממוקדת, יותר עברית ויותר נוחה להתקשרות פנימית. דבריך ישרים ומכוונים, ויישר כוח על העלאת השאלה.

ברם, חלק בלתי נפרד ממהות הפיכת התפילה מעניין אישי בלבד למהלך ציבורי, שבו אנו לא מתפללים רק את תפילתנו האישית, אלא גם ממלאים אם מקום עבודת המקדש הציבורית – אין אדם מתפלל בנוסחו הפרטי, אלא בנוסח הציבורי. הדבר הוא גם אם אין תחושת התחברות עמוקה, כאמור – בשל היותה התפילה גם עניין ציבורי משמעותי, וכמובן – הניסיון צריך להיות דווקא ניסיון מתמיד של התקשרות לתפילה הקיימת.

אם אכן הדברים כן קיימים במנהגי איטליה, ואם אכן יש לכך משמעות עמוקה לגביך, הרי שעל אף העובדה שההלכה בוודאי מעדיפה תפילה בנוסח אבות – ניתן להתפלל ברכות קריאת שמע וכדו׳ בנוסח הזה, מסיבות שונות. חסידים היו דורשים על כך ״זה אלי ואנווהו אלוהי אבי וארוממנהו״, שלעולם קודמת ההתקשרות ל״זה אלי״ להתקשרות לחובה לעשות זאת דווקא בדרכו של ״אבי״. הדבר נכון גם לגבי מוצאי שבת. כאמור – לא לגבי תפילת עמידה.

תפילת עלינו לשבח התקבלה כתפילת סיום התפילה (לכן לדוגמה לא אומרים אותה במוסף של יום הכיפורים וגם לא במנחה ונעילה, כי לא מסיימים), וכיוון שהתקבלה, ולא זו בלבד אלא שברמה הלכתית גבוהה (חובה לאומרה עם הציבור וכדו׳) יהיה זה לא נכון שלא לומר אותה.

אינני מבין את הביטוי ״לא מעוניין״. הגמרא אומרת מילים עוצמתיות על הקורא ״אשרי״ בכל יום שלוש פעמים, ואם כן – יש לעשות זאת.

כל טוב

כתבות נוספות