שאל את הרב

נבואה בחוץ-לארץ

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 03/06/02 04:14 כג בסיון התשסב

שאלה

ב"ה. יום שני כ"ג סיון

כבוד הרב שמואל אליהו שליט"א

חן חן על ההערה מספר הכוזרי האומר שהנבואה היא רק בארץ-ישראל.

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7908

ולשלמות העניין כדאי להביא לפני הקוראים את הדברים המובאים (באריכות) בספר 'ותורה יבקשו מפיהו' שהנבואה היא גם בחוץ-לארץ:

הגמרא במועד קטן (כה ע"א) אומרת שאין נבואה שורה בחו"ל וכשהקשו מיחזקאל הנביא (איך התנבא על נהר כבר בבבל), תירצו: "מאי היה? שהיה כבר", והכוונה שהתחיל להתנבא בארץ ישראל". וזה רק לפי פירושו השני של רש"י, אבל בפירושו הראשון כתב רש"י "שהיה כבר. כלומר ההיא שעתא היה", והיינו שתשובת הגמרא על השאלה איך התנבא יחזקאל בחו"ל, היא, שהנבואה יכולה לשרות גם בחו"ל [לשעתא] (אף שאינה שורה בקביעות).

וזו גם דעת הזוהר לך לך (פה,א): "ואי תימא הא חמינן דאתגלייא שכינתא בבבל דאיהו לבר.. ההיא נבואה [לשעתא] הות.. ותמן אתגלייא שכינתא לפום שעתא [דאצטריכו לה ישראל לפום צערייהו]".

וכך גם בזוהר ויצא (קמט,א): "לשעתא היתה.. וחמא יחזקאל מה דחמא לפום שעתא ואע"ג דלא אתחזי ההוא אתר להאי".

(ומלשון הזוהר משמע שאינו סובר כפי שסיים רש"י "ולא יותר" - כלומר שהיה זה באופן "חד פעמי". כי על-פי לשון הזוהר בכל עת כאשר נצרכת הנבואה עבור ישראל יכולה היא להתגלות לשעתא גם בחו"ל, ובפרט כאשר היא נצרכת להם "לפום צערייהו". ועוד, שגם לרש"י יש לפרש [שבפועל] לא היתה [אצל יחזקאל] עוד נבואה בחו"ל, אבל אין מניעה שתהיה לשעתא אצל הנביאים בכלל).

ויותר מזה משמע בזוהר יתרו (פב,ב), שגם נבואה [בקביעות] יכולה להיות בחו"ל לצורך הודעת הנבואה לעם ישראל: "אמאי אתגלי שכינתא תמן.. אלא הכי תאנא [אי לאו דאתגלייא לא הוו ידעין]".

ובכל אופן הרי להלכה כבר כתב הרבי מלובביץ' ב"לקוטי שיחות" כרך ח עמוד 337 שעל-אף דברי הגמרא במועד-קטן ולשון רש"י "שאין שכינה שורה בחוץ לארץ", מכל-מקום משמע מהרמב"ם שאינו סובר כך להלכה. שהרי אף [שהאריך] הרמב"ם בהלכות יסודי התורה פרק ז בענין הנבואה [ופרטיה], לא הזכיר התנאי שצריך להיות בארץ ישראל דוקא.

וכמו-כן מה שפירש"י בפירושו השני שעל-כל-פנים [התחלת] הנבואה צריכה להיות בארץ-ישראל, הרי מסתימת לשונו של הרמב"ם משמע שאינו סובר גם לתנאי זה.

ולכאורה דעת הרמב"ם היא על-פי הזוהר פ' יתרו הנ"ל שהנבואה שורה גם בחו"ל (בכדי להודיע את דבר ה' לעם י

תשובה

בס"ד

דבריך שנכתבו להוכיח שנבואה יכולה להיות בחו"ל מונחים בפני הציבור.

בוודאי, בתור חסיד, אינך רוצה לומר שהכוח הזה היה אצל הרבי באופן זמני ע"פ דברי רש"י והזוהר שהבאת שהסבירו כי רק באופן זמני חלה נבואה בחו"ל.

ולדעתי אם אכן נכון שהרבי מחב"ד רמז על עצמו שיש לו כוח "נבואה". הרי זה בזכות של ארץ ישראל שכל כך פעל עבורה. ואם כן - אין צורך בזמניות הנבואה. ולא צריך להכנס בענין זה למחלוקת בין שני הפירושים ברש"י ובדעת הרמב"ם.

שלום

כתבות נוספות