שאל את הרב

נבואה בדורנו

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 02/06/02 18:46 כב בסיון התשסב

שאלה

ב"ה. אור לכ"ג סיון

כבוד הרב שמואל אליהו שליט"א

בקשר עם המענה שלך על הנבואה בדורנו

https://www.kipa.co.il/ask/show.asp?id=7065

"הרבי (מלובביץ') אמר בזמנו שהנבואה חזרה לעם ישראל. וזה חידוש גדול וחשוב."

חשבתי שכדאי להדגיש:

באותה הזדמנות (לפני 11 שנה) הדגיש הרבי שאין זה חידוש שלו, אלא, הרמב"ם בעצמו - באגרת תימן - כותב שבשנה מסויימת (הרמב"ם עושה שם חשבון ומגיע לשנת ד' אלפים תתקע"ו) "תחזור הנבואה לישראל", וכותב הרמב"ם: "ואין ספק שחזרת הנבואה היא הקדמת משיח".

ועוד: השואל מכבוד הרב שליט"א הביא כאילו נאמר שמאז חורבן בית שני [פסקה] נבואה מהעולם,

- אבל הנכון הוא, כפי שהרבי פירש באותה הזדמנות (וציין שם שפירש זאת כבר בהזדמנויות קודמות) שהנוסח בחז"ל הוא:

"[נסתלקה] רוח הקודש מישראל",

(מסכת יומא ט, ב. סוטה מח, ב. תוספתא שם פי"ג, ד. סנהדרין יא, א)

ומדייק הרבי שמכך שכתוב "נסתלקה" - שהפירוש הוא: [עלתה] - ולא "בטלה" או "פסקה" (כפי שאומרת הגמרא במסכת סוטה לגבי כמה דברים שבטלו), הרי זו ראיה שלא בטלה או פסקה, אלא רק עלתה, שאינה מצויה בגילוי כפי שהיה קודם לכן. ומלבד זאת ישנן כאמור דברי הרמב"ם על "תחזור הנבואה לישראל".

לגבי זהותו של הנביא והנבואה שהרבי דיבר עליהם, לכאורה אין צורך למחשבות של זה או אחר, שהרי הרבי אמר בזה דברים מפורשים ביותר:

וכך אמר (והגיה את הדברים ומסרם לפרסום) כשמסר את ההוראה לכל אחד "[לפרסם אצל עצמו ואצל כל אלו שאליהם אפשר להגיע]" שצריכים לקבל על עצמם את הוראותיו ועצותיו של:

["נשיא דורנו"]

שהוא:

["שופט דורנו ויועץ דורנו ונביא דורנו"]

והרבי בעצמו מפרש מיהו אותו "נשיא דורנו" (שהוא = "[נביא דורנו]"):

"[שאם יש לאחד המעלות והשלמויות שצריכים להיות לנביא ומראה אותות ומופתים - כפי שראינו ורואים בהמשך קיום ברכותיו, אצל נשיא דורנו ... או עי"ז ש"יאמר דברים העתידים להיות בעולם ויאמנו דבריו" (כפי שראו זאת אצל כ"ק מו"ח אדמו"ר).]"

וראשי-התיבות אלו פירושם הוא אך ורק:

[כבוד-קדושת מורי-חמי אדוננו-מורנו-ורבינו.]

שעל זה ממשיך הרבי ואומר:

"[ויתירה מזה: "נביא שהעיד לו נביא אחר שהוא נביא - כפי שהוא בנוגע לנשיא דורנו, ונמשך בדור שלאחריו ע"י תלמידיו כו' - הרי הוא בחזקת נביא ואין זה השני צריך חקירה", וצריכים לציית לו תיכף ומיד עוד "קודם שיעשה אות", ו"אסור לחשוב אחריו ולהרהר בנ

תשובה

בס"ד

דבריך מונחים בפני הקוראים ומפורסמים.

רציתי להאיר, שכשכתבתי על דברי הרבי "חידוש גדול וחשוב" לא ח"ו לומר שאין לזה מקור. בודאי יש מקור לדבריו מהרמב"ם ומעוד מקורות ופסוקים מפורשים. ועל מנת שיהיו מונחים לפני הקוראים אביא את הכתוב בספר יואל

פרק ב
(א) תִּקְעוּ שׁוֹפָר בְּצִיּוֹן וְהָרִיעוּ בְּהַר קָדְשִׁי יִרְגְּזוּ כֹּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ כִּי בָא יוֹם יְהֹוָה כִּי קָרוֹב:

(יא) וַיהֹוָה נָתַן קוֹלוֹ לִפְנֵי חֵילוֹ כִּי רַב מְאֹד מַחֲנֵהוּ כִּי עָצוּם עֹשֵׂה דְבָרוֹ כִּי גָדוֹל יוֹם יְהֹוָה וְנוֹרָא מְאֹד וּמִי יְכִילֶנּוּ:
(יב) וְגַם עַתָּה נְאֻם יְהֹוָה שֻׁבוּ עָדַי בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְצוֹם וּבִבְכִי וּבְמִסְפֵּד:

(יח) וַיְקַנֵּא יְהֹוָה לְאַרְצוֹ וַיַּחְמֹל עַל עַמּוֹ:
(יט) וַיַּעַן יְהֹוָה וַיֹּאמֶר לְעַמּוֹ הִנְנִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֶת הַדָּגָן וְהַתִּירוֹשׁ וְהַיִּצְהָר וּשְׂבַעְתֶּם אֹתוֹ וְלֹא אֶתֵּן אֶתְכֶם עוֹד חֶרְפָּה בַּגּוֹיִם:

(כז) וִידַעְתֶּם כִּי בְקֶרֶב יִשְׂרָאֵל אָנִי וַאֲנִי יְהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם וְאֵין עוֹד וְלֹא יֵבשׁוּ עַמִּי לְעוֹלָם:

פרק ג
(א) וְהָיָה אַחֲרֵי כֵן אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי עַל כָּל בָּשָׂר וְנִבְּאוּ בְּנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם זִקְנֵיכֶם חֲלֹמוֹת יַחֲלֹמוּן בַּחוּרֵיכֶם חֶזְיֹנוֹת יִרְאוּ:
(ב) וְגַם עַל הָעֲבָדִים וְעַל הַשְּׁפָחוֹת בַּיָּמִים הָהֵמָּה אֶשְׁפּוֹךְ אֶת רוּחִי:

ועוד יש כהנה רבות.

לגבי נבואת הרבי שהזכרת, וכתבת שהדברים מפורשים בדבריו. אני רוצה להזכירך מה שכתב ספר הכוזרי - במאמר שני אות א - ל
(יד) אמר החבר: כל מי שנתנבא לא נתנבא כי אם בארץ הזאת או בעבורה כך זכה אברהם לנבואתו הראשונה כאשר צוה ללכת אל הארץ הזאת ויחזקאל ודניאל בעבורה נבאו אכן שניהם ראו עוד את הבית הראשון ואת כבוד השכינה אשר כל ימי היותה שורה בבית ההוא היה כל אדם המוכן לכך מצד הסגלה מגיע לנבואה אשר לנבואת ירמיהו במצרים הלא היתה בארץ ובעבורה כמוה כנבואת משה ואהרן ומרים.

ואם אכן כדבריך כן הוא שהרבי היה נביא - אין זאת אלא בגלל שכל מעיניו היו בישוב ארץ ישראל ובחיזוק מעמדה הפיסי והרוחני. וסופו הוכיח שעיקר ענינו היה בגאולה ובמשיח ובנין בית המקדש. שיבנה במהרה בימינו - אמן.

כתבות נוספות