שאל את הרב

מתלבטת אם לעבור אולפנא?!

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/08/20 16:43 כו באב התשפ

שאלה

אז ככה, זה התחיל כשהייתי צריכה לעלות לכיתה ז והיה ברור שאני הולכת לאולפנה של העיר למרות שכל הילדות הפחות טובות של השכבה הלכו לשם, אבל לא חשבתי על אופציה אחרת. בהמשך גיליתי שיש כיתה תורנית, לשם הולכות כל הבנות היותר איכותיות של השכבה בתוך בית ספר מסוים בעיר (שהוא לא כל כך דתי) והגעתי לשם.

עכשיו טוב לי שם אבל אני מרגישה שהרמה התורנית מאוד רדודה ואני בין השלוש היחידות בכיתה שאכפת להן מהרמה התורנית. לכל השאר אכפת רק לגמור מוקדם ולעוף הביתה אכפת רק מהמקצועות "החשובים" אנגלית ומתמטיקה ואני מרגישה שלא מתאים לי להיות בכיתה כי הרמה התורנית שיש לא מספיקה לי- 2 שעות תורה 2 שעות נביא 2 תושבע, ואפילו הלכה אין! ניסיתי לדבר על זה עם הכיתה אבל הן לא רצו כי זה דרש להישאר עד שלוש בבית ספר.

גם האווירה בבה"ס היא לא כל כך תורנית למרות שהמנהלת היא כן טובה אבל גם חוץ מהכיתות התורניות כל שאר הבית ספר לא הכי וואו.. ואחותי היא לומדת באולפנה ויש לה של את החבורה שלה שזה הילדות הטובות של הכיתה ולכן ההורים שלי חושבים להעביר אותי לאולפנה כי הרמה הלימודית של לימודי חול בבית ספר שלי היא לא כל כך טובה אבל אני יודעת שלא יהיה לי טוב עם הבנות שם.

מצד שני אני מרגישה שהילדות בכיתה שלי לא אכפת להם משום דבר תורני ולי מאוד אכפת ואני חשבתי על לעבור לאולפנה מצד שני חשבתי על זה שאולי יש לי את השליחות בתוך הכיתה שלי כדי להביא את הצד התורני ואני לא יודעת מה לעשות!!! לעבור? לא לעבור? בכלל גם אני לא יודעת לאן לעבור אם כן ואני עולה לכיתה ט ועוד שניה מתחילה בשנת לימודים בקיצור סליחה שחפרתי ורשמתי בבלגן אבל אני אשמח אם תוכלו לעזור לי

תודה רבה;)

תשובה

שירה יקרה, שלום.

קודם כל, מעריכה מאד את הבחירה שלך לברר ולהחליט מתוך חשיבה עמוקה. ואת הרצון שלך להמשיך ולאחוז בעולם התורני שלך, למרות שאני מניחה שזה לא פשוט כלל בחברה בה את נמצאת כרגע. מעריכה מאד! ומקווה שהדברים יתנו לך מענה מדויק וטוב.

אני מבינה מהשאלה שלך שאת נמצאת כרגע מול התלבטות מורכבת, ובטח צריכה גם לקבל החלטה בהקדם כי שנת הלימודים עוד רגע נפתחת. זו באמת החלטה לא פשוטה, שיש לה בוודאי הרבה השלכות על העתיד שלך בארבע השנים הקרובות, יחד עם זה חשוב לזכור שריבונו של עולם נמצא איתך כאן, בתוך השיקולים, בתוך המחשבות, בתוך ההתלבטויות. הרבה פעמים מרגיע ועוזר לזכור את זה, ולצרף לזה גם תפילה – תפילה שתחליטי החלטות נכונות, תפילה שה' ייתן לך בלב את המחשבה והכיוון שמדויק לך, בע"ה. זה קודם כל.

כעת, בואי נעשה קצת סדר בדברים – אם הבנתי נכון, את מתארת כאן התלבטות בין שני מוסדות חינוך בעיר שלך : אחד- האולפנא הרגילה בעיר בה את גרה. שם לומדות כרגע הבנות שאת מגדירה אותן 'הפחות טובות של השכבה'.

השני- ביה"ס בעיר שבו יש כיתה תורנית, אך לאחר שנתיים של לימודים שם גילית שהכיתה לא כזו תורנית כמו שחשבת בהתחלה. הן מצד האוירה והן מצד לימודי הקודש. וביחד עם זה גם מקצועות הליב"ה לא נלמדים בבה"ס הזה בצורה מקצועית מספיק.

אם אני מבינה אותך נכון את מחפשת מקום בעל שני קריטריונים מרכזיים: האחד, זו הרמה התורנית של בית הספר באווירה ובלימודים, והשני, זה חיבור שלך אל הבנות בכיתה. להחליט לך את ההחלטה כמובן שאין ביכולתי, זה לגמרי שלך. אבל כן משתפת אותך בכמה כיווני חשיבה שעלו לי :

1. כתבת בסוף הדברים שאולי נכון לך דווקא להישאר איפה שאת לומדת עכשיו מתוך רצון להיות שם שליחה ולחזק את הבנות שלומדות שם כעת, חשוב לי לומר שזה אכן רצון מבורך לעשות טוב! יחד עם זאת חשוב שתזכרי את המהות של הגיל והשלב שבו את עומדת. את נמצאת בגילאי תיכון, בשלב בו את מגדירה את הזהות שלך, את העולם האמוני והתורני שלך. לא סתם חזרת כ"כ הרבה פעמים על הרצון שלך למקום תורני, זה אכן צורך של ממש בגיל בו את נמצאת ובעיניי שווה שלא לוותר עליו, שווה למצוא מקום שיעניק לך את מה שאת זקוקה לו כדי שתגדלי ותצמחי כמה שיותר בשנים החשובות האלה. וגם שם אני בטוחה שתמצאי את השליחות המיוחדת שלך..

2. לפי איך שזה נראה שני המוסדות שבעיר שלך לא רלוונטיים, כל אחד מהם מבחינה אחרת. ראשית, אם זה רלוונטי אולי אפשר לבדוק אופציה למקום לימודים אחר? מחוץ לעיר, או מקום אחר בתוך העיר שאולי לא חשבת עליו ותמצאי בו מה שאת מחפשת?

3. אם אין אופציה כזו, שווה לנסות לחשוב ביצירתיות. הייתי יושבת עם עצמי וחושבת מה יותר בא לי מבין שתי האופציות של בתי הספר. לאחר שבחרתי אופציה מסויימת, מנסה לראות איך להפוך את החסרון שלה לפחות חסרון, עד כמה שניתן.

לדוגמא:

אם החלטת שחשוב לך יותר מקום שיהיו בו חברות שטובות לך – אולי תעשירי את עצמך מבחינה תורנית בתחומים אחרים מחוץ לבית הספר? ישנן מסגרות שונות כמו תוכנית טנא, שיעורי תורה וכדו' שיכולים להעשיר אותך ולהעניק לך מה שאת מבקשת.

אם החלטת הפוך, שחשוב לך יותר מקום בו הרמה התורנית גבוהה יותר – שווה לנסות לחשוב איך לסדר את עניין החברות ככה שזה פחות יפריע, לדוגמא, לבקש להיות בכיתה שיש בה בנות שאת חברה שלהן יותר, או לשמור על קשר עם בנות מבית הספר הקודם.

4. בכל אופן, ממליצה לך לשתף דמות בוגרת שמכירה אותך בהתלבטויות ובמחשבות. אבא ואמא, אחות גדולה, מדריכה מהסניף. בטוחה שיהיו להם דברים חכמים וטובים לומר לך.

שיהיו החלטות טובות בע"ה, בקלילות ובשמחה. בהצלחה רבה ויישר כוח גדול על הרצון לברר ולגדול!

טליה

(12)

כתבות נוספות