שאל את הרב

מתי ללכת להפגנה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 27/12/01 19:34 יב בטבת התשסב

שאלה

1)האם יש בהליכה להפגנה או מעמד הזדהות משום ביטול תורה(לבני ישיבות)?

ואם כן למה הרב חתם על הטקס הזדהות להר הבית(שהיה במוצאי י' בטבת).

תשובה

בס"ד

זו שאלה קשה מאוד.
אבל למזלינו יש בחז"ל כללים מתי מצוה דוחה לימוד תורה ומתי לא.

- מצוה שצריכה להעשות ואי אפשר להעשות על ידי אחרים מוטלת עליך. ומי שלא עושה אותה הלימוד שלו פגום שאינו מביא לידי מעשה.
- מצוה שיכולה להעשות על ידי אחרים - שיעשוה הם ואתה תלמד תורה. כי גדול תלמוד תורה מכל המצוות כולם.

וכאן השאלה איזו הפגנה היא באמת מצוה ואיזה לא. ואיזה מהם היא כזאת שנעשית על ידי אחרים. ומהי הכמות של המפגינים שאפשר לומר "נעשית על ידי אחרים" האם מאה אלף מפגינים שמניעים את הממשלה להציל חיים של מתיישבים, זה נקרא "נעשית" אולי אם יבואו מאתים אלף הממשלה תתנער מקפאונה ותפחד מהמפגינים יותר מאשר מלחצים של שונאי ישראל מבחוץ או מלחצי אלה מעם ישראל שנכנעים ללחצי רשעי הגוים מרצון.

זו שאלה מורכבת וקשה לבחור ישיבה צעיר להחליט בשאלות כאלה לבד. אמנם יש מקרים שהתשובה ברורה. אבל יש גם מקרים גבוליים. לכן הייתי מציע לך להתיעץ בענין זה עם ראש הישיבה שלך לדעת מתי ללכת להפגנה ומתי לא. צריך גם לשים לב לתועלת ההפגנה, לכמות ההפגנות שאתה הולך. למידת הפגיעה שלהם בלימוד שלך, או להפך למידת הסיוע שהם נותנים לך ללמוד יותר באופן אמיתי ומקושר עם כלל ישראל.
זה שכתבתי בתחילת התשובה שזו שאלה קשה כיון שהיא מאוד מורכבת. אי אפשר לומר בכללות לא ללכת כיון שיש בזה הצלת חיים והצלת כלל ישראל. ואי אפשר לומר באופן גורף כן כיון שאתה עלול לפגוע בלימוד שלך ולא כל הפגנה היא באמת חשובה לכן הקשב לקול רבותינו הגדולים ותדע מה עליך לעשות.

בענין ההפגנה על הר הבית.

אני חושב שזו המצוה החשובה ביותר בדורינו לעורר על הר הבית. כל אחד יושב ספון בביתו כשהשכינה מתגוללת ברחובות כעניה חסרת בית. מתוגללת בקור ובחום, מתגוללת בבזיון, בועטים בה, מבזים אותה, פוגעים ופוצעים בה. היא בוכה וצועקת ואין מי שמאזין לקולה.

בביתה החשוב של הגבירה יושבת שפחה נחרפת, רעה ומושחתת ידיה מגואלת בדם והיא צוחקת ומלגלגת על הגבירה המתגוללת ברחובות.

אנחנו שבידינו הכוח לגרש את האמה ואת בנה יושבים בביתנו באדישות ועוסקים בתורה ולומדים רק חצי מתרי"ג מצוות כיון את כל החצי ששייך לקב"ה. שייך לבית המקדש אנחנו מזניחים.

עכשיו אתה שואל למה הלכתי לכנס הרבנים על ענין בית המקדש?

זו מצוה שלצערינו לא נעשית על ידי אחרים.

כתבות נוספות