שאל את הרב

מתי ייהרג ואל יעבור?

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 31/12/01 15:56 טז בטבת התשסב

שאלה

בס"ד

שלום רב לכב' הרב!

אשרינו - היהודים - ומה נעים גורלנו, על שניתנה לנו ותורת חיים ותורת אמת, ושאנו חיים על פיה!

בידוע, שפיקוח נפש דוחה את כל התורה כולה, פרט לשלושה לאווים, שהם בחזקת "ייהרג ואל יעבור!" -עם כל המשתמע מכך.

שאלתי לכב' הרב, האם והיכן, האם יש "היתר" כלשהו בהלכה, לעבור על אחד משלושת הלאווים הללו והדבר לא יכנס תחת ה"כותרת" של "ייהרג ואל יעבור" (יודגש, הדברים אמורים שזה נעשה מתוך אונס, או כפיה. בכל צורה אחרת, לענ"ד, לכולי עלמא, הדבר אסור בתכלית!).

אם אכן יש כזה "היתר", הייתי מבקש מכב' הרב לדעת, באיזה משלושת הלאווים הללו מדובר.

נ.ב.: שמעתי, או קראתי איפה-שהוא, כי יש כזה "היתר": המדובר בעבודה-זרה, הנעשית שלא בפרהסיא. דהיינו - בפחות ממנין, זאת אומרת - כאשר נמצאים במקום, פחות מעשרה אנשים.

בתודה מראש

תשובה

בס"ד
בשו"ע יורה דעה סימן קנז א כתוב "כל העבירות שבתורה חוץ מעבודת כוכבים וגלוי עריות ושפיכת דמים אם אומרים לו לאדם שיעבור עליהם או יהרג אם הוא בצינעה יעבור ואל יהרג ואם ירצה להחמיר על עצמו וליהרג רשאי אם העובד כוכבי' מכוין להעבירו על דת"

"ואם הוא בפרהסיא דהיינו בפני עשרה מישראל חייב ליהרג ולא יעבור אם העובד כוכבים מכוין להעבירו על דת (אפילו על ערקתא דמסאנא) (ב"י) אבל אם אינו מכוין אלא להנאתו יעבור ואל יהרג ואם הוא שעת הגזיר' (על ישראל לבדם) (ב"י בשם נ"י) אפילו אערקתא דמסאנא (פירוש רצועת המנעל) יהרג ואל יעבור:

משמע ששלושת העבירות הללו אסורות גם בצנעה וגם אם הגוי לא מתכוון להעבירו על דת.

אמנם בסימן קנ מובא לגבי שתית מים ממתקן שיש בו עבודה זרה כתב השו"ע "פרצופות המקלחות מים בפני אלילים לא יניח פיו על פיהם וישתה מפני שנראה כמנשק לאלילים
והעיר הרמ"א: "י"א דכל שאינו אסור אלא מפני מראית העין כגון בדין זה אם יש סכנה בדבר כגון אם ימות אם לא ישתה מותר לשתות ואין בזה משום יהרג ואל יעבור.

הרי לך תשובה לשאלתך, שגם ביחיד אסור בשלושת העבירות הנ"ל.
מה שמותר זה לדעת הרמ"א במקרה של סכנת נפש ורק דבר שאינו האיסור עצמו אלא אסור משום מראית עין של עבודה זרה.

כתבות נוספות