שאל את הרב

מהם התפקיד והתיקון שלי בעולם?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 24/06/19 23:17 כא בסיון התשעט

שאלה

שלום.

דבר ראשון, רציתי לומר לכם שאתם עושים עבודת קודש! הכרתי את האתר הזה רק בשבוע שעבר, וכבר מאז הוא תרם לי כ"כ הרבה! תודה רבה לכם, תמשיכו לעשות את מה שאתם עושים!

השאלה שלי היא כזו:

בתקופה שהאחרונה אני מהרהרת הרבה לגבי המשמעות של החיים, מה אנחנו עושים פה.אני יודעת שלא בנו לפה סתם.כל אדם הגיע לעולם הזה בשביל מטרה מסויימת, תפקיד מסוים. אפשר לדעת מה התפקיד שלי ספציפית בעולם הזה?! למה אני פה? אני רוצה להיות בן אדם יותר טוב. להוסיף אור וטוב בעולם, אבל איך עושים את זה?! איך אני אדע את מה אני צריכה לתקן? אני רוצה לחיות חיים מלאים בעשיה, כל הזמן לפעול בשביל שלאנשים אחרים יהיה טוב. אבל אני בכלל לא יודעת איך עושים את זה..

נ.ב

שלחתי לפה שאלה בשבוע שעבר ועוד לא קיבלתי תשובה. אפשר לדעת אם היא בכלל התקבלה? :)

תשובה

שלום צדיקה! מה שלומך?

כתבתי "צדיקה" כי אני לא יודע לכמה אנשים בגילך קיימת כבר המחשבה של "וואלה, אולי יש לי עסק אישי עם הקב"ה, בדבר הקטן הזה שנקרא – בריאת (=תיקון) עולם". יישר כוח על השאלה!

מקווה שהקב"ה יעזור לנו להגיע יחד לתשובה הטובה ביותר.

קצת מרתיע להביט סביב בעיניים שלנו על הדבר האדיר הזה שנקרא "בריאה", ולחשוב מה המטרה (החלק) שלנו בתיקון עולם. אולי זה כמו למצוא מחט בערימת שחת. ואז עלול להתעורר לו הייאוש. ברשותך, נעלה סיפור קטן (שקרה באמת):

במלחמת רוסיה-טורקיה (מלחמת קרים) בה השתתפו בצד הרוסי גם יהודים. מסופר שאחד היהודים פנה למפקדו ודיווח שבצד הטורקי יש מספר כפול ומכופל של חיילים ולכן הוא דואג. ענה לו המפקד – "נהרוג טורקי - וננוח, עוד טורקי - וננוח...".בעברית של ימינו: נעשה את זה "פרה-פרה".

בקיצור - כשחושבים על הכול במסה אחת יש מצב לשתיקת מערכות. כדאי לפעמים לקחת קצת פרופורציות, או בלשון חז"ל: "לא עליך המלאכה לגמור, ולא אתה בן חורין ליבטל ממנה" (משנה אבות, פרק ב' משנה ט"ז).

אז איך אפשר לדעת - למה אנו פה? מה אנו צריכים לתקן? שוב נמשיל:

כשתינוק נולד אין לו כמעט שום "יכולת" (שנראית לעין) לתיקון העולם – רק לגרום לסביבתו לחייך.

כשהתינוק מתבגר יש לו כבר יכולת לתיקון הסביבה הקרובה - להתנדב, לעזור למשפחה ועוד.

כשהתינוק כבר ממש בוגר, הוא כבר למד (ועדיין לומד) לאיזה סביבה הוא מתחבר? במה הוא טוב? במה הוא יכול להשתפר? דרך זה הוא לומד היכן, מה ובאיזה אופנים הוא יכול ויוכל לתקן.

ומגיע גם שלב שהתינוק מקים משפחה עם תינוקות משלו – אחד משיאי התיקונים של העולם!

הנמשל הוא שה"כאן", ה"תפקיד" וה"תיקון" משתנים בכל רגע - לפי המקומות והחיים האישיים שעוברים על האדם.

דקה אחת התפקיד והתיקון זה לעזור לאמא במטבח (הכאן), ודקה לאחר מכן התפקיד והתיקון הוא לעודד את האח שבסלון (הכאן).

כמו שבניין נבנה מלבנה ועוד לבנה - כך מכל התפקידים והתיקונים הקטנים נוצר התיקון הגדול.

ומכיוון שלכל אדם הוא שונה, עם חיים שונים והתמודדויות מול מצבים שונים – את אותם תפקידים ותיקונים רק הוא יכול לבצע, ולא שום אדם אחר!

לסיכום: לכל אדם יש חלק בבריאת (במטרת תיקון) העולם, שזה "עסק אישי" יחד עם הקב"ה. אבל צריך לעשות את זה לאט-לאט בקצב המתאים לכל אחד ואחד.

בתהליך תפקיד תיקון העולם ה"כאן", ה"תפקיד" וה"תיקון" משתנים בכל רגע - לפי המקומות והחיים האישיים שעוברים על האדם. ומכל התפקידים והתיקונים הקטנים נוצר התיקון הגדול. אותו אחד שרק האדם הספציפי יכול לבצע, ולא שום אדם אחר.

לימוד ועשייה:

לימוד – מציע לך ללמוד את הספרים: "עיין ערך יהדות" – הרב חגי לונדין. מסביר במונחים פשוטים מושגים ביהדות. "איך לבנות חיים" – ספר מסילת ישרים עם כתבי הדר גולדין הי"ד.

עשייה – כמו שכתבנו, כדי למצוא את תפקידנו בעולם מתקנים דברים קטנים לאט-לאט. מציע לך להביט סביב (קודם לסביבה הקרובה) ולחשוב איפה את יכולה לעזור? למלא חיסרון? ואם יהיה עוד זמן – לחפש בסביבה היותר רחבה (התנדבות וכדומה...).

נ.ב לגבי השאלה שלא קיבלת מענה, המענה לצערינו מתעכב. בע"ה מקווים להתיחס בזמן הקרוב

עלי והצליחי!

דורון.

כתבות נוספות