שאל את הרב

משא ומתן באמונה - דחוף!

הרב יובל שרלו הרב יובל שרלו 04/12/06 23:11 יג בכסלו התשסז

שאלה

ב"ה

שאלתי קצת מורכבת.

הנתונים: "יעקב" לצורך העניין קיבל תקציב לפיתוח פרוייקט על סמך פטנט שפיתח. הפטנט עבר בדיקה בארץ על ידי עורך פטנטים ועומד לפני הגשה לבדיקת פטנט לרישום כפטנט בינלאומי. הפרוייקט נמצא בשיאו כבר פותח אב טיפוס למוצר.

תוך כדי גילה "יעקב" שחברה אחרת בחו"ל עשתה מוצר דומה ורשמה עליו פטנטים. לאחר בדיקת הפטנט המתחרה ישנם דברים כמעט זהים וישנם דברים שונים בתוך המבנה של המוצר.

השאלות הן:

האם על "יעקב" לספר על העניין למממני הפרוייקט בהנחה שזה יכול להפסיק ולסגור את כל הפרוייקט, או האם מותר לו להסתיר את העניין בינתיים. להמשיך בפיתוח המוצר והגשת הפטנט בתקווה שהפטנט יעבור על סמך השוני בין הפטנטים ובכך יגרום לאפשרות להצלחת הפרוייקט.

וגם במידה והעניין יתגלה האם ישנה כאן אשמה או לא?

תודה רבה תזכו למצוות

תשובה

שלום וברכה
קשה לפסוק בדיני ממונות.
שארית ישראל לא יעשו עוולה – יעקב חייב לספר למממני הפרויקט על העניין, על אף שזה קשה מאוד, בשל העובדה שזה חלק מהאמון שניתן בו בשעה שנמסר הפרוייקט, וחלק מהעבודה הוא גם לבחון קיומם של פרוייקטים כאלה וכדו'.
זו חובה שאינה מאפשרת תביעה משפטית, לאמור: אם יעקב לא יגלה ובסופו של דבר הנושא יתגלה לחברה והיא תתבע את יעקב על הפרת אמונים – במשפט העברי אין מקום לתביעה מעין זו. ברם, זו חובה שבין יעקב לבין בוראו.


אגב, זה תחום שנשמתי בבית מיום ילדותי. אמי היא מהנדסת עורכת פטנטים ועבדה במשרד עורכי דין מהידועים בתחום ועל כן אני מכיר את הסוגיה משחר ילדותי.

כל טוב ועמידה בניסיון

כתבות נוספות