שאל את הרב

מקום האדם בבריאה

חדשות כיפה הרב שמואל אליהו 07/01/04 02:42 יג בטבת התשסד

שאלה

שלום רב!

שמי רביד והייתי רוצה לדעת ממקום האדם בבריאה? ומה היחס של התורה אל הטבע? ואם הדיבר "כבד את אביך ואת אימך" לא התכן לכבד את האדמה והשמים שהם אבא ואמא של הטבע?

מכווה שתענה לי על השאלה

רביד

תשובה

בס"ד

שלום רביד

האדם הוא חלק מהבריאה, חלק מאוד חשוב בתוכה. כמו שאי אפשר לתאר בריאה בלי השמש או האויר והים. כך אי אפשר לתאר בריאה בלי הים.

היו כאלה שרצו להמשיל את הבריאה לגוף של אדם שכל אבר וכל תא הוא משלים את כל החלקים האחרים וכאשר הם מתפקדים ביחד - יש יצירה שלמה.

כך העולם מורכב מצמחיים שבלעדיהם אין אוכל לחיים. והחיים מאביקים את הצמחים. ובין אלה שמאביקים את הצמחים ומפיצים את הזרעים שלהם נמצאים הציפורים וחרקים והפרפרים ובעלי החיים ו,,,כן איך לא גם האדם.

וכולם צריכים את האויר, וכולם צריכים את הים ואת השמש וכו'.

התפקיד של האדם בכל המערכת הזו משול למנהל המערכת. כיון שהוא יכול להסיט את כל המערכת הזו שתפעל למען הבנין והיצירה ואור והשמחה ויכול הוא לנצל את כל כוחות הבריאה להרס ורוע וחורבן בכי וצער.

היו בני אדם שעשו כך והיו בני אדם שעשו כך. למזלך - רביד - אתה חי בתקופה שאתה יכול לבחון את מעשיהם של בנ האדם ושל התרבויות השונות ולראות מי הביא לעולם ברכה ומי הביא לעולם את ההפך.

העיקר שתדע כי זה האדם שהוא הוא יכול לעשות כך או אחרת ולכן תפקידו במעשה בראשית נקרא "צלם אלוקים" כיון שיש לו יכולות שליטה על העולם לבנות את כולו או להחריב את כולו.

לגבי היחס לטבע אנחנו לא צריכים לפרש דברים סדרך אלגורית - התורה אומרת בצורה מפורשת שצריך לשמור את הבריאה בכל מיני ציווים למשל:

בספר דברים פרק כ
(יט) כִּי תָצוּר אֶל עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ לֹא תַשְׁחִית אֶת עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר:
(כ) רַק עֵץ אֲשֶׁר תֵּדַע כִּי לֹא עֵץ מַאֲכָל הוּא אֹתוֹ תַשְׁחִית וְכָרָתָּ וּבָנִיתָ מָצוֹר עַל הָעִיר אֲשֶׁר הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה עַד רִדְתָּהּ:

ובכן מלמדת אותנו התורה שאפילו בעת מלחמה - חלילה - כשאדם צר על עיר של אויב - לא משחיתים סתם את הטבע.
מכאן למדו חכמים על כל דבר שאין להשחית לחינם. ואם כך על צומח בודאי על בעלי חיים. שהרואה בעלי חיים מתענים - צריך לסייע להם כי "צער בעלי חיים הוא איסור מהתורה".

ומדרש (רבה קהלת פרשה ז פסקה יט )

["בשעה שברא הקב"ה את אדם הראשון נטלו והחזירו על כל אילני גן עדן ואמר לו:
ראה מעשי כמה נאים ומשובחין הן, וכל מה שבראתי, בשבילך בראתי. תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי. שאם קלקלת אין מי שיתקן אחריך."]

ולגבי מה ששאלת על האדמה והשמים שהם האבא והאמא של הטבע, ראה נא כי צריך להזהר שלא ליפול להשקפה האלילית הקדמונית שאורנוס הוא השמים והוא האבא וגיאה היא האדמה והיא האמא וכו' וכו'.

גם אם חז"ל מדברים על יחסי הגומלים שבין השמים לארץ כאילו בעל ואשה - צריך לזכור שזה כשהתורה לא מדברת בהלכות בדרך של "השאלה" התורה מדברת ברור. אבא זה אבא ואמא זו אמא. נקודה.

בהצלחה

כתבות נוספות