שאל את הרב

מקווה טהרה/מצווה הבאה בעבירה

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/01/13 01:06 יא בשבט התשעג

שאלה

שלום רב לכבוד הרב.

אני מבקש לפנות אליך בשאלה/התעייצות כפי שיפורט להלן.

הקדמה:

אדגיש ואומר כי בכדי למנוע כל סוג של לשון הרע, אשאל השאלה בשינויים קלים.

כיום אני חי במיאמי פלורידה.

בביתי בחצר בניתי מקווה טהרה כשר, מוסכם ומקובל לדעת כל רבני המקום.

מקווה טהרה זה משמש הן את בני הבית והן את מי שחפץ בטבילה במחיר זעום לצורכי אחזקת המקום.

בכל אופן, בשכנות לביתי גר פלוני שהינו יהודי שומר מצוות.

כאשר מנקזים מים במקווה הטהרה וככל הנראה בשל לחץ המים בניקוז, נוצרת הצפה בבית השכן (מים נקיים בשילוב מי שופכין, אין צורך לטהר עוגמת הנפש והנזק הכלכלי).

יצוין כי המקווה נבנה בהיתרים ועל פי דין, למרות שהלכה למעשה מי שבנה את המקווה הם מס' פועלים ואיני יכול להיות ערב לאיכות עבודתם. ברמה העקרונית המבנה קיבל את האישורים הנדרשים.

עובדה בשטח: בשל כך שאני משמיש את מקווה הטהרה, אני יודע ששכני יינזק בשלב מסויים שבוע, שבועיים, חודש וכד' וחוזר חלילה.

איני יודע אם מקור הבעיה הינה במערכת הניקוז בביתי או זו ששייכת לערייה/ציבורית. מה שידוע וברור לי זה שנזקי השכן הם פועל יוצא לפעולת ניקוז המים במקווה.

איני אדם אמיד כלל.

בכל פעם שהייתה הצפה אצל פלוני הזמנתי חב' ששאבה את המים על חשבוני.

אני פונה לרב ולא לרבני המקום של אי הרצון בפרסום העניין.

עד כאן ההקדמה.

שאלותיי:

1. האם במצב כמו שהוא היום (שברור שהשכן יינזק בכל פעם שננקז את מקווה הטהרה), יש כאן משום "מצווה הבאה בעבירה" או ככלל האם יש כאן איסור כלשהוא להשמיש את מקווה הטהרה?

2. האם חובה עליי ליידע את אנשי המקום אשר משתמשים במקווה הטהרה כי יש חשש/ודאות כי פלוני יינזק מכך?

3. האם עליי להשאיר לאנשי המקום את הבחירה בין להשמיש את המקווה או לא? לחילופין האם אני מחטיא הציבור בפעולותיי ועליי לסגור את המקווה לשימוש הציבור כל זמן שידוע שפלוני יינזק מכך? יצוין כי לציבור קיימות חלופות רבות באיזורינו ומשכך אין אונס על ידם לטבול במקום אחר.

4. האם לרב יש עצה כללית כיצד לנהוג במקרה זה?

בשל פומביות האינטרנט אבקש את סליחת הרב ואשאר בעילום שם.

בכבוד רב, יהודי.

תשובה

שלום!

כל עוד לא תוקנה הבעיה והשכן עלול להנזק מן המקווה - אסור להשתמש בו.

במסכת בבא בתרא נאמרו שימושים רבים שאסרו על אדם לעשות ברשותו באופן שיצא מזה נזק לשכניו - וזה בהחלט נכנס להגדרות אלו.

צריך להדגיש שהאיסור להזיק הוא איסור חמור. תוספות (ב"ק כז:) כותבים "יותר יש לו לשמור שלא יזיק משלא יוזק". וכמו שיש לנו ציווי לשמור שבת, לאכול כשר ולהתפלל - כך יש לנו ציווי שלא נזיק לממון זולתנו. ויש בזה צד חמור יותר, מכיוון שזה בין אדם לחבירו. ואסור בכלל להזיק, אפילו אם מתכוון לשלם.

הגדרת מצווה הבאה בעבירה בפשטות לא קיימת כאן, משתי סיבות: א. לא נעשית עבירה בזמן הטבילה אלא רק בזמן ריקון המים, שבה כבר לא טובלים. ב. אין מצווה לגברים בימינו לטבול.
כך שאין כאן "מצווה" ואין "באה בעבירה"...

אך היא הנותנת, שכיוון שטבילת גברים בימינו (שבטלה טהרה) היא הידור ולא מצווה - יותר גדול החיוב לשמור שלא יגרם מזה שום צער ונזק לאחרים.

לכן לעת עתה, עד שימצא פתרון לבעית ההצפה אין היתר להשתמש בכלל במקווה!

כל טוב!

כתבות נוספות