שאל את הרב

מצלמה שמופעלת בשבת בעסק

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/12/06 11:27 א בטבת התשסז

שאלה

שלום לכבוד הרב,

שאלתי היא:

האם לבעל עסק מותר לשים בעסק לפני שבת מצלמה שמצלמת את העסק (בכדי שאם תהיה פריצה אז יהיה תיעוד) ולהשאיר אותה דלוקה (ומצלמת) בשבת (כאשר בשביל שהיא תצלם צריך שהמחשב בבית יהיה דלוק והאינטרנט יהיה מחובר בשבת, כי המצלמה מחוברת באמצעות האינטרנט מהעסק לבית)?

אם לא, אזי האם אפשר לדעת מה הסיבה?

ואם כן, האם מותר להסתכל בשבת על המוניטור (או במקרה דנן על מסך המחשב) בכדי לראות בזמן אמת את מה שהמצלמה מצלמת (את העסק) או שחובה לכסות את המסך או להשאיר את המחשב דולק אך את המסך לכבות (זה אפשרי)?

בברכת חג אורים שמח,

פלוני.

תשובה

ב"ה


שלום.

מותר להתקין מצלמה במעגל סגור שמצלמת באופן קבוע ושהיא תהיה מופעלת כ"עין פתוחה" כל הזמן כולל שבת .ובתנאי שהיא לא מצלמת אותך או בני ביתך בעסק והעסק סגור בפניכם אלא רק למטרה שאם יכנס גנב זה "יתועד" .

אך אסור לך בשבת להשאיר את מסך המחשב דלוק .
וכדי שלא יהי לך פיתוי אז תפרוס מפה יפה על המחשב ותכסה העכבר והמקלדת כך שתסיח את דעתך מהמחשב וממילא לא תהיה לחוץ כל הזמן שמא נכנסו גנבים והשבת שלך היה שבת של [ענג] והיא לא תתהפך לך ל[נגע]. וקראת לשבת ענג לקדוש השם מכובד .ואתה תשמור על שבת והשם ישמור עליך ועל עסקך אמן.


ועיין בספר "תחומין" כרך יד יש מאמר המתיר לעבור מול מצלמה כזו המצלמת באופן קבוע כמו בעיר העתיקה בירושלים .

ואם מדובר על צורך שיש בו רמת סיכון ביטחונית -ציבורית או שיש לך ספק בפיקוח נפש והפעלת המצלמה וההבטה במסך יכולה להציל חיים אז במקרה כזה לא רק שמותר להפעיל אלא מצווה להפעיל .


שבת שלום,



עוזיאל אליהו,

כתבות נוספות