שאל את הרב

מצוות תוכחה בימינו

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 06/11/13 08:04 ג בכסלו התשעד

שאלה

שלום רב.

אני עובד במשרדי היי-טק.

לא מזמן הגיעה למשרדי עובדת חדשה, ובחרו למקם אותה לשבת איתי במשרד, שזהו המקום היחיד הפנוי.

אותה עובדת חדשה מגדירה עצמה כאדם מאוד רוחני ולצערי גיליתי שהתחברה למעין קהילה מסויימת שלעניות דעתי עוסקת בעבודה זרה או לפחות במשהו שגובל בעבודה זרה. הם מאמינים באל יחיד, מאמינים שמטרת כל הנשמות היא לשרת את האלוקים, שהנשמות הנמצאות בעולם הזה "בחרו" לרדת לעולם הזה בשל קנאה לאל ומתוך העובדה שלא יכלו לסבול את המחשבה שיש מי שגדול מהם וכל יכול.

היא גם הוסיפה ואמרה שהם מאמינים שלאל יש דמות הגוף, אומנם הדגישה שמדובר בדמות גוף במובן רוחני ולא גשמי, אך כשאמרתי לה שלפי היהדות "אין לו דמות הגוף ואינו גוף", היא טענה שכתוב בתורה שברא את האדם בצלמו ולכן זה סותר את העובדה שאין לאל דמות הגוף.

היא גם אמרה שלפי מה שהיא מאמינה לכל בני האדם ולכל החיות המפותחות ישנה נשמה ושאין זה משנה מיהו מוגדר יהודי או לא יהודי, אלא של בני האדם ישנה נשמה בדיוק אותו הדבר מבלי שום הבדלץ

כשסתרתי את דבריה ואמרתי לה שאנו יהודים שזה הבדל גדול מאוד מגויים, שאנחנו העם הנבחר, היא אמרה שאלה הדברים שבגללם לא התחברה ליהדות המקובלת, ושאלו דברים המראים התנשאות קבוצה מסויימת שמגדירה עצמה יהודים שטובים יותר ו"שווים" יותר מאחרים.

אני נמנע מנהל שיחות בנושא, אך חושש מפגיעה רוחנית בי מצד אחד, ומצד שני מנסה לקיים את מצוות הוכח תוכיח את עמיתך.

אנה חזרו אלי בהקדם עם עצה, מה עלי לעשות?

כמו כן, האם התיאור שלי אכן מתאר עבודה זרה למרות שמדובר באמונה באל אחד?

בברכה ובתודה

ש.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

היא לא עובדת אלילים אבל זו בהחלט יכול להיות מינות או כפירה (כמו הנצרות או הפילוסופיה...) נראה שדי במה שכבר ניסית להוכיח ואין צורך שתעסוק בכך יותר (אלא אם תראה שיש לה השפעה על אחרים רק אז יש צורך לבטא התנגדות כדי לבטל את ההשפעה שלה).

באשר לחיזוק עצמך, זה נכון תמיד.
לשם כך עליך ללכת לשעורי תורה, להרבות בתפילה ומעשים טובים - אלו אמצעים שמחזקים תמיד כל יהודי, לכן הם נכונים תמיד וראויים תמיד.

הרב קוק מדגיש שבחירה בדרך רוחנית מושפעת ממרכיבים חברתיים הרבה יותר משיקולים שכליים: כאשר רואים אנשים הגונים, מתחשבים ואוהבים - מרגישים רצון להצטרף אליהם ולהיות חלק מהם.

לכן דוגמה אישית חיובית תשפיע עליה יותר מאשר תוכחה וויכוחים רוחניים (כאן יש קושי בכך שהיא אישה. אין מקום לכך שאתה תקרב אותה).
יש למצוא אישה מתאימה שתוכל לקרב אותה עם הרבה תמיכה ואהבה, שתגלה לה עולם יהודי רב חסד ואמת.

מכל מקום מצוות התוכחה בימינו מאוד קשה ומורכבת. להלן ציטוט בענין זה מתוך
http://www.din.org.il/files/newsletter/he_91.pdf

"ודע דמסתברא דמה שפסק הרמ"א דבדבר המפורש בתורה חייב למחות, דווקא שהוא באקראי, אבל אלו הפורקי עול לגמרי, כגון מחלל שבת בפרהסיא או אוכל נבילות להכעיס, כבר יצא מכלל עמיתך, ואינו מחויב להוכיחו". כיון שפרק ממנו עול תורה ומצוות, יצא העובר מכלל עמיתך, ושוב אין חובה להוכיחו.
בזמנינו, ידועים דברי ה'חזון איש' שלרוב היהודים החופשיים יש דין של 'תינוק שנשבה', ומצווה לקרבם בעבותות האהבה, ולהחזירם למוטב.

כתבות נוספות