שאל את הרב

מפני שיבה תקום.

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 02/05/13 22:52 כב באייר התשעג

שאלה

בס"ד

ערב טוב,

ברצוני לשאול שאלה לאחר שכמה פעמים כבר נתקלתי באותה סיטואציה .

כפי שאני יודעת כשאני נמצאת באוטובוס יש הלכה שעלי לקום מהמושב ולכבד במקום זאת ו אדם קשיש או תלמיד חכם. (או גם וגם.)

השאלה שלי- מהי ההגדרה כיום של המושג " תלמיד חכם" ?

האם כשאני נוסעת בירושלים/ בני ברק או כל עיר חרדית אחרת ואני רואה אדם עם לבוש מסורתי אני אמורה לפנות את מקומי גם אם הוא רק באזור גיל ה30-40? (לכאורה יש את הסטראוטיפ הקיים שכל אדם עם כיפה זקן וחליפה מוגדר כתלמיד חכם..)

אני שואלת את השאלה בעקבות סיטואציה שקרתה לי ואשמח לדעת איך הייתי אמורה לפעול מבחינה הלכתית-

עמדתי באוטובוס, לידי ישב אדם חרדי , כשהגיע לתחנה שהיה אמור לרדת הוא לא הסכים לתת לי לשבת אלא סימן לאדם אחר בגילו( סביבות ה30..) לשבת במקומו.

המקרה חרה לי מאוד ולכן לא הסכמתי לוותר.

חשוב לי לדעת אם פעלתי נכון מכיוון שיש לי מצד אחד הרבה ייסורי מצפון על כך...

המון תודה ושבת שלום.

תשובה

בס"ד
שלום רב,

למיטב הבנתי הסיפור שלך אינו סיפור של "והדרת פני זקן" אלא רצון של גבר שלא תשב אישה לצידו.
בנושא דומה כתב הרב זלמן מלמד שמי שלא רוצה שישבו לידו יקום בעצמו ולא ימנע מהאחר לשבת במקום הפנוי,

עייני
http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=36007

לעניין קימה לתלמיד חכם, אין חובה לקום למי שיש לך ספק אם הוא תלמיד חכם -
אני מצטט מתוך אתר "עולמות"
http://olamot.net/shiur/כבוד-תח-ורבותיו

האם יש חיוב קימה מדין "ספק דאורייתא לחומרא" - הגראי"ל שטיינמן מביא בספרו אילת השחר [8] כי החזון איש אמר שלא צריך להחמיר "כיון שרוב האנשים אינם ת"ח..."

מי מוגדר "תלמיד חכם" לדיני קימה והידור - הרמ"א (סי´ רמד סע´ א) כתב שחיוב הקימה בפני "יניק וחכמים" היינו מי "שהוא גדול ממנו וראוי ללמוד ממנו". וכתב הש"ך (שם ס"ק ב) על פי דברי התוספות בקידושין (לב, ב ד"ה מאי) שצריך "שיהא מופלג בחכמה משאר העם והוא גדול מסתם בני אדם". ובספר לרעך כמוך פרק ב הערה י) הביא בשם הגרי"ש אלישיב דהיינו שהוא "יודע ללמוד". ובספר קימה והידור פ"ז סע´ א) הוסיף "שיגע בתורה".

כתבות נוספות