שאל את הרב

לקנות כיבוד ממעשר כספים

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 02/12/18 11:22 כד בכסלו התשעט

שאלה

שלום רב .

יש לי שאלה בקשר למעשר .

את רוב המעשר אני נותנת לאברכים.בע״ה ב״נ

חלק קטן מן המעשר אני קונה חטיפים כוסות צלחות בקבוקי שתייה מפיות וכד׳ לשיעורי תורה הקבועים אצלנו . (יש לנו שיעור מידי ערב ועל מנת להנעים את האווירה אנחנו צריכים את הדברים האלה) השאלה אם זה תקין שאני קונה את זה מכספי מעשרות . פעם היתי עושה שימוש בכספי מעשר לכל דבר,והבנתי שזה לא תקין. הייתי קונה בזה בשר חלק וירקות גוש קטיף (להורים שלי- כי הם לא היו מוכנים להתפשר ולקנות- ואני גרה איתם) , היתי אפילו פעם נותנת לרבנית שלי כסף ממעשר שיהיה לה. (בעלה לא תלמיד חכם) אבל הרגשתי צורך לתת לה . בכל מקרה כרגע החלטתי שאני מקדישה את רוב המעשר לתלמידי חכמים. אבל רק נתח קטן לצורכי המדרשיית ערב . האם זה תקין ? תודה

תשובה

לשואלת שלום,

ישנה מחלוקת ידועה בין הפוסקים לאילו מטרות אפשר לייעד את כספי המעשר.

פוסקים רבים, וכן דעתי, נוקטים שהמעשר צריך להיות מיועד דווקא לעניים. יש שסברו שניתן להשתמש בכספי המעשר לכל מצוה שאינה חיוב. יחד עם זאת, לכל הפוסקים, ניתן וראוי לתת את כספי המעשר להחזקת תלמידי חכמים העוסקים בתורה, כגון על ידי תרומה לישיבות, והדבר נחשב כצדקה, "אין עניים אלא בדעת".

לכן, לשאלותיך:

כיבוד לשיעורי תורה - אפשר להקל, משום שזה מביא עוד לומדים. והמחמיר בזה תבוא עליו ברכה.

קניית אוכל לבית הורייך - אני חושב שכדאי להחמיר ולא להחשיב מעשר משום שאין כאן עוני.

כסף לרבנית - לא כתבת עבור מה התשלום ומדוע את משלמת, אז איני יכול לפסוק בזה.

לסיכום: לתת מעשר להחזקת תלמידי חכמים זו מצווה גדולה, אפשר גם לחלק מהמעשר לעמותות שעוסקות בעניים כדוגמת 'פעמונים' 'אפרת' וכדומה.

(מקורות: שו"ע יורה דעה סימן רמט ונושאי כלים שם | ברכי יוסף שם | ציץ אליעזר חלק ט סימן א | | יחוה דעת ג עו | מנחת יצחק ח,פב | ילקוט שמעוני רמז תתצג)

בהצלחה רבה בכל מעשה ידייך! כל הכבוד על זיכוי הרבים במדרשת הערב.

כתבות נוספות