שאל את הרב

איך אני יכולה לעזור לחברה שלא טוב בביה"ס?

חדשות כיפה חברים מקשיבים 25/04/22 01:05 כד בניסן התשפב

שאלה

שלום:)

חברה שלי רוצה לעבור אולפנה, וההורים שלה ממש מתנגדים..

היא נמצאת באולפנה קרובה לבית והאופציה השנייה במרחק של כשעה נסיעה.

ההורים שלה לא מוכנים לשמוע על זה והיא אומרת שכל פעם שהיא מעלה את הנושא הם אומרים שידברו יותר מאוחר ושגם ככה זה לא רלוונטי כי יש אולפנה קרובה לבית אז למה לעבור..

אבל היא ממש סובלת שם. האולפנה לא בסגנון שלה, היא לא כ''כ מוצאת את עצמה בכיתה, לא בקשר עם הצוות ומרגישה שאף אחד לא מבין אותה.

איך אני יכולה לעזור לה? אני לא ממש מכירה את ההורים שלה אז לדבר איתם ייראה מוזר ושאני "מתערבת" וכשהיא מנסה לשכנע אותם- זה לא עוזר..

נ.ב

ההורים שלה התייעצו עם רב אחד והוא אמר להם שהבת שלהם (חברה שלי) תשאר באולפנה ולא תעבור, מה אפשר לעשות??

תשובה

שואלת יקרה.

וואו, אני רוצה להגיד לך שאת פשוט מדהימה. איזה כיף לחברה שלך שיש לה חברה כמוך! את כל כך דואגת לה ורוצה שיהיה לה טוב, שאת פונה ומתייעצת מה את יכולה לעשות כדי לעזור לה. זה ממש לא מובן מאליו!

זה קשה לראות אדם שלא טוב לו, שיש לו בעיה. במיוחד כשזה באדם קרוב שאנחנו אוהבים ורוצים בטובתו. הרצון המיידי שלנו הוא לעזור, לפתור לו את הבעיה. כשאנחנו לא יכולים לעשות כלום, זה יכול לגרום לנו להרגיש חסרי אונים.

לפעמים, כשאנחנו מסתכלים על ההורים שלנו או על הורים אחרים, אנחנו בטוחים שהם צריכים לפעול בצורה מסויימת. אנחנו לא מבינים, למה הם לא עושים מה שהבת שלהם מבקשת?? הרי לא טוב לה, היא סובלת… אז למה לא להעביר אותה בית ספר?

אז קודם כל, כדאי לזכור שנקודת המבט שלנו היא חלקית. אנחנו לא רואים את כל התמונה. להורים בדרך כלל יש שיקולים משלהם שמנחים אותם. אמנם, הורים אמנם עושים לפעמים טעויות, אבל הרוב רוצים את טובת הילדים שלהם, ומשתדלים לעשות את המקסימום שלהם. כך שאם הורה מקבל החלטה מסויימת, והוא יודע את כל הנתונים, סביר להניח שיש סיבה להחלטה שלו - גם אם קשה לנו לקבל אותה.

לכן, כמו שאת אומרת, אולי באמת לא כל כך מתאים שתדברי עם ההורים שלה.

אז איך את בכל זאת יכולה לעזור לה?

בתור חברות, העזרה הכי גדולה שלנו היא בדרך כלל פשוט להיות שם בשביל החברה. להקשיב, לתמוך. לתת לה לשתף בקושי. להראות לחברה שאת מבינה אותה, שאת אוהבת אותה, שאת נמצאת שם בשבילה. אנחנו לא תמיד יכולים לפתור לאחרים את הבעיות, אבל אנחנו כן יכולים להיות שם בשבילם. זה אולי נשמע מעט, אבל למעשה, זה המון. זה לדעתי הדבר העיקרי.

ובכל זאת, עוד נקודה - את אומרת שלחברה לא טוב בביה"ס ושהיא לא בקשר עם הצוות. האם היא ניסתה לפנות אל הצוות? אל המחנכת? אל היועצת? אל המנהלת? האם היא שיתפה בקושי שלה? האם הצוות שיתף את ההורים בקושי? במידה ולא, אפשר להציע לחברה לשתף את היועצת והמחנכת, ולבקש מהן לקיים שיחה עם ההורים. אם לא טוב לה בכיתה המסויימת - אולי לעבור לכיתה אחרת? כדאי לנסות להבין מה בדיוק הקושי, ומה אפשר לעשות כדי להקל עליה. זה דבר שהצוות יכול לעזור בו, אחרי שיבינו מה מפריע לה. גם אם ביה"ס לא בדיוק "בסגנון" שלה, אולי יש דברים שאפשר לעשות שיהפכו את השהות שלה בבית הספר לנעימה יותר.

חשוב לזכור, שלאורך החיים אנחנו לפעמים יכולים למצוא את עצמנו במסגרת שהיא לא בדיוק "הסגנון שלנו". לא תמיד יש לנו אפשרות לבחור את האנשים שאנחנו נמצאים איתם או את הסביבה שלנו. השאלה היא, מה אנחנו עושים עם המצב בו אנחנו נמצאים. האם אנחנו מתעסקים כל הזמן בכמה רע לנו ולא מתאים לנו? או שאנחנו מנסים לראות איך להוציא את הטוב מהסיטואציה - "להפוך את הלימון ללימונדה"? גם בסיטואציות פחות נוחות, יש לנו הזדמנות לצמוח. את יכולה לנסות לעזור לחברה לראות את הנקודות החיוביות שבמצב הנוכחי (למשל, אולי יש כאן הזדמנות להכיר אנשים בסגנון שונה ממני, להיחשף לנקודות מבט שונות).

בנוסף להתייעצות איתנו, כדאי לשתף עוד אנשים בסביבתך. למשל את אמא, אחות או אדם קרוב אחר. אני מזמינה אותך גם לפנות אלינו בשיחת טלפון, ווצאפ או להמשיך לכתוב לנו באתר. אנחנו תמיד כאן לכל שאלה. המוקד הטלפוני שלנו זמין עבורך במספר: כוכבית 8298. אפשר גם כאן באתר בשאלה חדשה, או בווטסאפ: 052-468-3927.

נשמח לדבר איתך!

רעות

כתבות נוספות